Dotaz
Vážená redakce, obracím se na Vás s dotazem. Chtěla bych přibrat, ale moc se mi to nedaří. Kamarádka přišla s tím, že přibrala po Milgammě B12, brala prášky 3 měsíce. Moje paní doktorka mi řekla, že stojí 2500 Kč a dál se se mnou nebavila. Na internetu jsem se dívala a nestojí moc, asi 150 Kč. Tak nevím. Já bych hrozně moc ráda přibrala. Mám 49 kg na 172 cm. Chtěla bych pracovat na traumatologii či urgentním příjmu jako sestra, ale problém je, že jsem moc hubená. Taky jsem často unavená po fyzické námaze. Přikláním se k tomu, že asi mám anémii. Budu ráda za jakoukoliv radu. S pozdravem.
Gabriela, Nymburk
Odpověd
Dobrý den, po vypočítání Vašeho BMI (body mass index) vyšlo číslo 17, což značí podvýživu. Doporučuji Vám stravovat se dle rad výživné diety, kde hlavní zásadou je jíst často, zařazovat i tučnější potraviny (smetana, slehačka, tučný tvaroh, tučnější druhy masa, plnotučné mléko atd...). Ráno vždy snídejte. Dopřejte si pečivo, máslo, bílkovinnou potravinu, ovesné vločky nebo corn flakes, zeleninu a další. Dopoledne mějte svačinu ve formě jogurtů, kefíru, tvaroh nebo pečivo, sýr či šunka, vejce, ovoce atd. Na oběd nevynechávejte polévku. Polévky mohou být i zahuštěnější, se zásmažkou, s různými nočky a tak dále. Strava by se měla skládat ze šesti denních dávek. Zařazujeme i druhou večeři, která má být však lehká a jednoduchá (ovoce, pečivo, jogurty...). Dávky potravin, především těch sacharidových (pečivo, přílohy, obiloviny, mlýnské a pekárenské výrobky, jáhly, pohanka, ...) nijak zásadně v jídelníčku nezvyšujeme. Doporučuji je jíst méně, ale častěji. V jídelníčku můžeme zvyšovat dávky bílkovinných potravin (maso, mléko, mléčné výrobky, vejce, tvaroh, sýry), abychom nabrali více svalovou hmotu. Doporučuji výživový doplněk Nutridrink. Tento doplněk stravy můžete zakoupit v lékárně. Většinou se předepisuje pacientům, kteří výrazně zhubli v důsledku nemoci. Nutridrink mohou však užívat i draví lidé, doporučuji jeden až dva kusy za den při běžné stravě. Pokud se cítíte při fyzické námaze unavená, či se cítíte anemická, doporučuji vyšetření u lékaře. Milgama je lék, který se užívá při vyšší potřebě vitamínů skupiny B, k léčbě onemocnění nervového systému, diabetické neuropatie a dalších. Nedoporučuji Vám žádné léky užívat, při tom, když budete chtít přibrat na váze. Každý organismus je individuální. Kamarádka mohla přibrat po lécích, ale také mohla klidně přibrat i po něčem jiném. Léky mají spousty vedlejších účinků. Mohlo by to negativně ovlivnit Váš zdravotní stav a negativně ovlivnit fungování některých orgánů. Dnes jsme Vám odeslali jídelníček na výživnou dietu, věříme, že Vám pomůže. Podle něj si můžete sestavit jídla na další dny.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz