Dotaz
Jsem diabetička, která si píchá 4x denně inzulín. Mám držet dietu nejen diabetickou ale i nizkobílkovinovou. Jsem silné postavy a to také dělá velké problémy. Nevím jak to vše dát dohromady, nikdo není schopen mi dát jídelníček dohromady. Byla mi odkázána literatura na každou dietu vzlášť. Nejsem ten tip co by se hrabal v kuchařkách a vybírall si diety.. Jak to udělat aby to bylo jednouduší. Chodím ještě do práce. Určitě nejsem sama kdo chce ještě mít čas na jiné aktivity. Pokud mi můžete poradit jak dál, budu velice ráda.
Blanka, Most
Odpověd
Dobrý den, v dietě 6/9, kterou potřebujete dbáme na to, aby strava byla neslaná, nízkobílkovinná a s omezením nebo úplným vyloučením sladkých jídel. Důležité je zařadit do jídelního lístku alespoň 2/3 potravin živočišného původu, které dodají tělu esenciální mastné kyseliny. Doporučovala bych použítí nízkobílkovinných směsí (např, na použití nízkobílkovinného pečiva), dále nízkobílkovinné těstoviny. Stravu podáváme 6 x denně z hlediska diabetické diety. Omezujeme bílkoviny na 50 g za den. To znamená, že takový diabetik, který má ještě další problémy by se měl řídit rámcovým jídelním lístkem, který je pro diabetiky vhodný. Nejsou zde uvedeny přímo jaké pokrmy mají být použity, ale je to návod, jak každý den s potravinami pracovat a hlavně je zde uvedeno množství kolik potravin můžeme za den sníst. Píšete ještě, že jste obézní, tak bych doporučovala Rámcový jídelní lístek na 175 g sacharidů za den, tento způsob stravování je zároveň redukční dietou. Rámcový jídelní lístek je uveden na našich stránkách http://www.dietologie.cz/ Zároveň tento jídelní lístek obsahuje 80 g bílkovin. Dieta 6/9 by měla správně obsahovat 50 g bílkovin. To znamená, že maso používáme v poloviční dávce co je uvedeno a jen jednou za den. Bílkovinné potraviny, které jsou vhodné při dietě bílkovinné neslané použijeme jen v poloviční dávce a pokud ještě používáte nízkobílkovinné pečivo a těstoviny, měla byste dosáhnout optimálního výsledku. Nezapomínáme však, že strava má být neslaná. Takový pacient si může pokrmy dosolit na doporučení lékaře. Při dietě nezapomínáme hodně pít to zn. 2-3 l tekutin denně.
redakce serveru dietologie.cz