Dotaz
Dobrý den. Maminka má diagnozu adenokarcinom hlavy pankreatu s metastatickým postižením jater, uzlin stent do D3, stenty v pankreatickém vývodu a ve žlučovodu a opětovné zavedení pro cholangoitudu – paraneoblastická trombocytemie. Má doporučenou žlučníkovou dietu i hlavně dietu s omezení tuku. Jinak maminka by jedla, ale nevíme co vařit, jak vařit, tak se snažíme na všechny strany něco shánět a našla jsem vaše stránky. Moc se mi líbí. A hlavně by maminka potřebovala i přibrat. Moc děkujeme předem za pomoc. S pozdravem.
Tereza, Mladá Beloslav
Odpověd
Vážená paní, strava při dietě č. 4, tj. dietě s omezením tuků (někdy se této dietě říká tzv. žlučníková dieta) má šetřit trávicí trakt (i pankreas). Ze stravy jsou vyloučeny dráždivé látky, nadýmavé potraviny, tučné potraviny, těžko stravitelné potraviny a příliš horké a studené pokrmy. Strava rovněž nemá obsahovat zrníčka, pecičky, slupky, kůrky, šlachy, apod. Kromě toho má mít strava měkkou konzistenci. Jídlo má být rozděleno do několika menších porcí během dne. Jíst v klidu, v příjemném prostředí. Doporučuji vyhnout se veškerému alkoholu. Doporučuji popíjet během dne (cca 2–2,5 l tekutin denně), ale při chronickém selhání jater (vlivem metastáz) je vhodné omezit příjem tekutin na 1,5–1 l tekutin denně (kvůli otokům). Je třeba též dodržovat opatření, která chrání jaterní buňku: je třeba se vyhnout zvýšené fyzické námaze, vyhnout se konzumaci alkoholu v jakékoli formě, i ve formě kapek proti kašli. Vyhnout se konzumaci látek jedovatých pro jaterní buňku. Jedná se o přepalované tuky, některé léky, např. Paralen a léky, které mají podobné chemické složení jako Paralen. Doporučuji pouze potraviny obsahující kvalitní bílkoviny (kvalitní libová masa, vaječný žloutek, kvalitní mléko a mléčné výrobky se sníženým obsahem tuků). Při nesnášenlivosti masa doporučuji nahradit maso náhradami masa – šmakoun, robi, klaso. Při chronickém selhání jater (vlivem metastáz) doporučuji omezit bílkoviny (míra omezení bílkovin je dle zdravotního stavu, ale nesmí být nižší než 0,6 g bílkovin/1 kg ideální hmotnosti /pro výpočet je třeba znát výšku, tělesnou hmotnost, věk a pohlaví/). Strava má obsahovat kvalitní bílkoviny, má být obohacena draslíkem (výborným zdrojem draslíku jsou banány a meruňky). Je třeba též omezit příjem soli a tekutin (z důvodu otoků). Co se týká přibrání tělesné hmotnosti, doporučuji Vaší matce Nutridrink. Jedná se o vysocekalorický nápoj, který obsahuje vyvážené množství živin, vitamínů i minerálů. Nutridrink lze koupit v lékárnách. K dostání je Nutridrink bez příchuti i s různými příchutěmi. Užívá se formou popíjení mezi jídly. V případě Vašeho zájmu si lze objednat jídelníček (součástí jídelníčku jsou i dietní recepty). Jídelníčky mají kódy TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz