Dotaz
Dobrý den, jsem měsíc po laparoskopické operaci žlučníku a již po páté po vyčištění žlučových cest ERCP. Moc bych prosila o zaslání nějakého doporučení, co bych určitě neměla jíst při žlučníkové dietě. Děkuji.
Miroslava, Praha
Odpověd
Vážená paní, doporučuji Vám dietu s omezením tuků (dieta č. 4). U žlučníkové diety Vám doporučuji rovněž nahradit vaječný žloutek vaječným bílkem (bílky lze konzumovat bez omezení). Později lze konzumovat vaječný žloutek, ale pouze do pokrmů (ne samostatně) a pouze občas. Zakázané potraviny u žlučníkové diety: Veškeré tučné, dráždivé (s dráždivým kořením, např. pepřem) nadýmavé, smažené, fritované potraviny, potraviny obsahující kůrky, chrupavky, zrníčka, pecičky, potraviny příliš horké nebo příliš studené. Jsou to např.: tučná masa (např. bůček, husa, kachna), uzená jelita, jitrnice, paštiky, trvanlivé salámy, zrající sýry (např. Hermelín, Niva), veškeré tučné mléčné výrobky, sádlo, slanina, vejce jako samostatný pokrm (vařená, smažená, sázená), majonéza, čerstvé třešně, rybíz, jahody, maliny, mák, kokos, všechny ořechy, kapusta, zelí květák, houby, sterilovaná zelenina, okurky, papriky, syrová cibule, česnek, tučné vývary (např. slepičí), polévky s játrovou zavářkou, luštěninové polévky, černá zabíjačková polévka, kynuté knedlíky, chipsy, hranolky, luštěniny (hrách, fazole, čočka, cizrna), sója, hamburgery, smetanové omáčky, okurková omáčka, houbová omáčka, krémové a šlehačkové dorty, tučné zákusky (např. ořechové řezy), koblihy, čokoláda, smetanové mražené krémy, zrnková káva, alkoholické nápoje, limonády s velkým obsahem CO2, dráždivé koření a pochutiny (např. pepř, pálivá paprika, ocet, chilli, kari, maggi, masox, hořčice). Žlučníková dieta se obecně řídí zásadami diety s omezením tuků, pro inspiraci ve vaření můžete také vyzkoušet recepty při žlučníkové dietě z našich stránek nabo v případě zájmu si můžete objednat týdenní jídelníčky na žlučníkovou dietu. Obsahují rozpis stravy na celý týden a receptury pokrmů s přesnými dávkami potravin. Jídelníčky mají kódy TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4 a formulář pro objednání najdete na stránce s jídelníčky. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše případné další dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz