Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda je možné u diety při dně jíst cuketu, dýni Hokaido, tmavé pečivo, tmavé těstoviny a pít meltu. Předem děkuji za odpověď.
Zuzana, Rožnov pod Radhoštěm
Odpověd
Dobrý den, dieta dna nevylučuje jíst tyto potraviny. Tedy běžně konzumujte tmavé pečivo, tmavé těstoviny, cuketu, dýni Hokaido i meltu. U nemoci dna, což je zánětlivé revmatické onemocnění, projevující se se zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi se ze stravy vylučují potraviny s vysokým podílem purinových látek. Jedná se především o vyloučení potravin - jako je mladé maso - zejména drůbež, dále uzeniny, vnitřnosti, masové extrakty, silné masové vývary. Mořské ryby, zejména sardinky, slanečci, sardelky. Z rostlinných zdrojů to je zelený hrášek, chřest, špenát, fíky. Nutné je také vyloučit luštěniny hrách, čočku, fazoli. Vylučuje se také koření a to pepř, bobkový list, zázvor, paprika, nové koření. Nevhodné je pít alkohol, silnou černou kávu a silný černý čaj. Strava si rozdělte do menších porcí za den, jezte častěji, ale méně. Strava má být nedráždivá, nepřesolená a nepřekořeněná. Pokrmy můžete upravovat dušením, pečením, vařením. Nejsou vhodné vývary, proto se u dny nedoporučují polévky. Dodržujte pravidelný pitný režim, vhodná je voda, ovocný čaj, ředěné ovocné džusy. Dietu při dně je nutné dodržovat dlouhodobě až trvale (viz je nemoc dna doživotní). Pokud budete mít zájem, můžete si objednat jídelníček při onemocnění dna. Jídelníčky mají kód DNA-1 a DNA-2. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz