Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaký je rozdíl mezi dietami a diferencovanou stravou? Děkuji za rychlou odpověd na můj mail. S pozdravem.
0, Litvínov
Odpověd
Dobrý den, dieta je stravovací režim, který předepíše lékař pacientovi, při nějakém onemocnění. Dieta může v mnoha případech pacientovi pomoci. V některých případech může být pacient pouze na dietě, aniž by musel brát léky. Např. u pacientů s cukrovkou, se předepisuje diabetická dieta. Je rozdělena podle množství sacharidů ve stravě, záleží na tom, kolik má pacient glykémii (glykemický index), zda nemá obezitu, zda je diabetik prvního či druhého typu atd. U pacientů se zvýšenou kyselinou močovou v krvi nebo s nemoci dna se předepisuje dieta s omezením purinů ve stravě. Redukční dieta je určena pro ty, co chtějí neví jak zhubnout nebo v mnoha případech lékař navrhne pacientovi redukční dietu z důvodů zdravotních. Dieta může být dlouhodobá záležitost, v mnoha případech se musí dieta dodržovat celoživotně. Je to např. bezlepková dieta, určena pro ty, co mají alergii na lepek, bezmléčná dieta je určena pro ty, co mají alergii na mléko a intoleranci laktózy. V případě diabetické diety se také jedná o celoživotní záležitost. Lidé s onemocněním zažívacího traktu by měli dodržovat dietu šetřící, dietu s omezením tuků šetřící, či dietu bezezbytkovou. I v těchto případech se jedná o dlouhodoubou záležitost. Pacietti někdy dietu nedodržují, pak vznikají další zdravotní komplikace – zhoršení zdravotního stavu, užívání léků navíc, aplikování inzulínu, diabetické hypoglykemické kóma, zanášení cév, vznik žaludečních vředů apod. Diferencovaná strava znamená, když přizpůsobujeme stravu různým věkovým anebo pracovním podmínkám. V tomto případě člověk není nemocen, nemá žádné zdravotní komplikace. Složení stravy je rozdílné např u dětí a mladistvích, u pracujících, u těžce pracujících, u těhotných a kojících žen, u starých osob, u sportovců, u vrcholových sportovců atd.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz