Dotaz
Dobrý den, před rokem jsem byla těhotná a nabrala jsem tolik kil, že sem dosáhla 100 kg. Měřím 156 cm. Během těhotenství jsem jedla málo protože sem měla nehuť k jídlu. Tak jsem nechápala jak sem mohla přibrat téměř 20 kg. Nadváhou jsem trpěla již od mala. Po porodu jím stále malé množství jídla a beru i tobolky s Ganoderma Lucidum, ktéré také podporují redukci váhy, ale váhu si držím pořád stejně. Proto bych potřebovala poradit co změnit v jídelníčku případně poprosit o nějaké dietní recepty na hubnutí, jelikož jím i dostatek zeleniny a ovoce, používám při přípravě jídla jen malé množství olivového oleje, polívky nejím. Ráno nejsem schopna skoro nic sníst. Tak si dávám pravidelně alespoň sklenici 100 % pomerančového džusu. Piji také zelený čaj. Čaj si vůbec nesladím. Jediný prohřešek mám v kávě kde si lžičku cukru dám. Prosím pomozte už nevím co mám proti tomu dělat. Před 5 lety jsem přestala jíst maso a tak sem zhubla 14 kilo během 4 měsíců, ale pak sem zase začala po 2 letech maso jíst a během půl roku jsem měla vše zpátky a nabrala jsem i něco navrch. Předem děkuji za radu
Lenka, Jablonec nad Nisou
Odpověd
Vážená paní, je správné, že konzumujete dostatek ovoce i zeleniny, používáte olivový olej (vhodný je i slunečnicový, řepkový olej). Ráno doporučuji lehce stravitelnou stravu (např. tvarohovou pěnu s ovocem a piškoty nebo bílý jogurt se 3 kávovými lžičkami müsli (ovesných vloček pražených nasucho nebo kukuřičných lupínků) a ovocem (např. jablkem, hroznovým vínem, ananasem, apod.). Nedoporučuji ke snídani pouze sklenici 100% pomerančového (i jakéhokoli) džusu. 100% džus má vysoký glykemický index, to znamená, že po jeho konzumaci dojde k prudkému vzestupu glukózy v krvi a k jejímu prudkému poklesu, což brání snižování tělesné hmotnosti a kromě toho prudký pokles glukózy v krvi způsobuje pocit únavy. Máte-li ráno chuť na džus, můžete si ho dát, ale doporučuji ředit 100% džus vodou v poměru 1:1, a k němu např. bílý jogurt s piškoty. Je vhodné nekonzumovat na jednu porci, např. ke snídani pouze sacharidovou potravinu nebo nápoj, ale přidat k ní potravinu obsahující bílkoviny a tuky (např. jogurt, sýr, tvaroh, žervé, apod), nebo i potraviny obsahující vlákninu (ovoce, zelenina). Můžete konzumovat maso, ale pouze libové (např. libové vepřové, telecí, libové hovězí, kuřecí, králičí, krůtí). Výborné je rybí maso, doporučuji konzumovat min. 1x týdně, může být i maso z tučných ryb (rybí tuk obsahuje látky příznivě ovlivňující organismus). Z uzenin doporučuji pouze dušenou šunku, drůbeží šunku a drůbeží tlačenku. Uvádím příklad dietního receptu (jídelního lístku) na hubnutí, Snídaně: Zelený čaj. Sójový rohlík. Lučina. Rajče. Přesnídávka: Broskev. Oběd: Pečené kuře s česnekem a jablky. Brambory s celerovou natí. Jablečný kompot. Sv.: Ředkvičkový salát s nízkotučnou zakysanou smetanou a snítky bazalky. Večeře: Salát z fazolí s cibulí, rajčaty, paprikou a bílým jogurtem. Nápoje: Zelený čaj, Aquilla. Dietní recept na hubnutí na odlehčovací den: Snídaně: Ovocný salát (jablka, švestky, hrušky). Přesnídávka: Banán. Oběd: Dušená mrkev s hráškem. Svačina: Mrkvový salát s jablky. Večeře: Míchaný salát (čínské zelí, rajče, paprika). Také můžete vyzkoušet naše dietní recepty na hubnutí nebo přímo zakoupit naše jídelníčky s recepty na redukční dietu. Momentálně nabízíme jídelníčky pod kódy REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 a REDUKCE-8. Děkuji za váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz