Dotaz
Dobrý den, měřím 170 cm, moje původní váha je 70 kg, ale během těhotenství a kojení jsem přibrala a dostala se na hrozných 110 kg. Vypadám jako slon a jsem z toho nešťastná. Chci co nejrychleji zhubnout, proto jsem se rozhodla držet 90 denní rozlišovací dietu, ale bojím se, že ve dnech, kdy se při této dietě jí jen ovoce, oříšky a semínka, budu mít hlad, nezvládnu to, nacpu se a budu muset začít zase od začátku. Prosím o radu. Předem děkuji.
Petra, Říčany u Prahy
Odpověd
Vážená paní, Vaše obavy jsou oprávněné, ovoce a semínka nestačí k nasycení. Při redukční dietě nesmí být pociťován hlad. Při dodržování 90 denní rozlišovací diety se nelze vyhnout hladu, zvláště ne ve vitamínovém dni 90 denní rozlišovací diety, kdy se celý den jí pouze ovoce, ořechy a semínka a po vodném dni, kdy se celý den nic nejí, pouze se pije voda. Při pocitu hladu je riziko buď přejedení se, zejména sladkými a tučnými potravinami nebo zpomalení metabolismu při „vydržení hladu“. Tělo chápe hlad jako stav nedostatku, kdy je třeba šetřit s energií, a tělo šetří tím, že zpomalí metabolismus, což je vážná překážka ve Vaší snaze zhubnout. Vzájemná kombinace různých druhů potravin zajišťují nejen pestrost stravy, dostatek živin, (sacharidů, tuků a bílkovin) a dalších důležitých látek, např. vitamínů, ale i pocit nasycení při snížených porcích. V redukční dietě se sice omezuje příjem tuků i sacharidů, ale díky vhodnému výběru potravin a správné kombinaci dostane tělo vše, co potřebuje, není pocit hladu a tělesná hmotnost se snižuje. Chcete-li nejen zhubnout, ale nechcete opět přibrat, je nutná změna stravovacích a dalších režimových návyků. Krátkodobá opatření, to platí i o 90 denní rozlišovací dietě, nepřinášejí dlouhodobý výsledek v podobě zhubnutí a udržení si své snížené tělesné hmotnosti. Více informací o stravě při hubnutí můžete najít na našich webových stránkách. V případě Vašeho zájmu si můžete u nás objednat vzorový jídelníček, jehož součástí jsou i recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz