Dotaz
Dobrý den, děkuji moc za cenné rady o hubnutí a dietě... Když jsem hubla s antikoncepci, tak první co mě zajímalo byl vliv na tělesnou hmotnost (je to můj celoživotní boj).... Lékařka mě ubezpečila, že v případě tělíska hormony působí lokálně jen v děloze a tak se bát nemusím... A po 3 měsících po zavedení hormonální antikoncepce – na kontrole jsem se ptala znovu (už jsem nabírala) a opět mi to zopakovala... Takže mě to mate a trochu mě zklamal přístup či neznalost mé lékařky... Další věcí k mému dietnímu jídelníčku... V období před 1. porodem a v šestinedělí jsem se nechala "ukecat" na metabolickou studii těhotných a kojících PharmDr Hronka v Hradci Králové. Měl zapůjčný nějaký super přístroj z USA (jsou jen prý dva na světě) – co přesně metabolismus měřil (dýchala jsem v leže po nějakou dobu v kukle) a pak nás měřili na nějaké speciální váze s mnoha údaji a měřili nám velikost tukových vrstev a šířky kloubů... No a tehdy mi opakovaně vyšlo, že moje tělo z 94 % spracovává tuky, z 5 % bílkoviny a jen z 1 % sacharidy... Bylo mi vysvětleno, že defakto většinu sacharidů neumím přímo spálit, že se nejdřív přemění v tuky a pak se teprve buď uloží či spálí. Z toho důvodu jsem si odvodila, že můžu držet nízkosacharidovou dietu bez problémů a ani netrpím žádnou únavou či nespokojeností... Vykládám si to dobře a nebo je to blbost? Teď mi z nenadání váha skočila trochu dolů, tak jsem zase spokojenější, jen vydržet a najít tu správnou kombinaci stravy a pohybu. Díky za rady.
Kateřina, Odolená Voda
Odpověd
Vážená paní, organismus nutně potřebuje glukózu jako zdroj energie. Na jejím stálém přívodu je závislý mozek, erytrocyty (červené krvinky). Glukóza slouží též jako palivo pro kosterní sval, játra, myokard (srdeční sval), ledviny, střevo. Organismus sice umí vyrobit glukózu (metabolizuje se v játrech) i z nesacharidových zdrojů (např. z glycerolu, jeden z konečných produktů štěpení tuků v organismu), ale je to pro něho (zejména pro játra) nadměrná zátěž, zejména když má vyrobit většinu glukózy z tuků. Doporučuji omezit sacharidy, omezit (ne vynechat) obiloviny a výrobky z nich, brambory, luštěniny, mléko a mléčné výrobky (kromě másla, tvarohu) a ovoce z části nahradit zeleninou. Jako zdroj vápníku místo mléka a mléčných výrobků poslouží rostlinné zdroje (brokolice, kapusta, petržel, řeřicha, sezamová semínka, mandle. Nejlepším rostlinným zdrojem vápníku jsou mořské řasy (agar, duhe, hiziki, kelp, kombu, wakame). Doporučuji nezapomínat na pitný režim. Nízkosacharidovou dietu, která je ve Vašem případě potřebná, nelze dodržovat dlouhodobě, nízkosacharidovou dietou organismus pocítí po čase deficit sacharidů, což se projeví zdravotními komplikacemi. Bylo by proto vhodné podstoupit léčbu metabolizmu, aby Váš organismus byl schopen zpracovat sacharidy více než z 1 %. Děkuji za Váš dotaz a těším se a Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz