Dotaz
Dobry den, pred nejakou dobou mi bola diagnostikovaná intolerancia laktózy. Na vašej stránke som našla k tomu článok len to sú veci ktoré už viem. Ja mam práve iný problém, ako som začala mať problémy a kym mi vdaka neschopnosti obvodnej lekárky prišli na to čo mi vlastne je som pribrala 10 kg na váhe. Domnievala som sa keď prídem na to čo mi spôsobuje problémy a upravim si podľa toho jedálniček tak mi začne váha opäť klesať ale nestalo sa tak. pohybu mam dostatok, len predtým viac ako polovicu jedálnička tvorili mliečne výrobky a samotné mlieko.... Viete mi s tým pomôcť? čo som objavila že mi nevadí je tvaroh, Eidam v malom množstve a Bifi zvolenský jogurt ďakujem veľmi pekne za odpoveď s pozdravom
Beáta, Bánská bystrica
Odpověd
Vážená paní, podstatou redukční diety je omezit příjem energie, zejména tuků (hlavně živočišných). Při redukční dietě se rovněž nedoporučuje používat jako sladidlo cukr, glukopur (hroznový cukr (glukóza)), med, ale používat náhradní nekalorická nebo nízkokalorická náhradní sladidla (např. Aspartam, Acesulfam, Irbis Sweet, Dianer, Dia Chrom apod.). Někteří lidé nahrazují mléko a mléčné výrobky masem a uzeninami, což není dobré. I libové maso obsahuje tuk. Maso je vhodné jíst denně, ale není vhodné, aby tvořilo polovinu denního příjmu potravy. Maso obsahuje bílkoviny a tuk, ne sacharidy, zatímco mléko obsahuje kromě bílkovin a tuku též sacharid laktózu. Sacharidy jsou okamžitým zdrojem energie, zatímco tuky jsou zásobním zdrojem energie. Z toho vyplývá, že přírůstek tělesné hmotnosti mají na svědomí především tuky. I po sacharidech může dojít k vzestupu tělesné hmotnosti, a to v případě, jsou-li konzumovány nadměrně (veškerá přebytečná energie (z tuků, sacharidů) vede k nárůstu tělesné hmotnosti). Pro snížení tělesné hmotnosti platí pravidlo: výdej energie musí být vyšší než její příjem. Tělo spaluje při pohybové aktivitě sacharidy. Doporučuji Vám, aby hlavní částí Vaší stravy byly polysacharidy (obiloviny - i méně známé (pohanka, proso, jáhly, apod)., chléb, pečivo (upřednostnit celozrnné), brambory, luštěniny. Druhou největší část stravy by měla tvořit zelenina a ovoce. Až na třetím místě je libové maso (doporučuji konzumovat min. 1x týdně ryby), vejce, tvaroh a náhrady mléka a mléčných výrobků. Sladkosti, sladká jídla nejsou vhodná při redukci hmotnosti. Důležitý je pitný režim (1,5-2 l tekutin denně - v horkých dnech min. 2 l tekutin denně) a pohybový režim (rychlá chůze, chůze do schodů, do kopce, aerobik, plavání, turistika, cyklistika, apod. - tj. pohybová aktivita dle Vašeho výběru). Doporučuji nahradit mléko sójovým mlékem, rýžovým nebo ovesným mlékem. Mléčné výrobky lze rovněž nahradit různými náhražkami - výborné jsou výrobky ze sóji (tempeh, tofu, sójové jogurty). Doporučuji též častou konzumaci tvarohu ((uvádíte, že Vám nevadí) - tvaroh je výborný zdroj vápníku), eidam 30% a Bifi zvolenský jogurt doporučuji konzumovat dle Vaší snášenlivosti. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz