Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se na Vás obrátit s mým problémem. Netrvá příliš dlouho, ale vím, že by se mohl rozvinout. Jmenuji se Veronika, je mi 18 let, měřím 167 a nyní vážím okolo 52 kilo. Asi před rokem jsem se začala zajímat o zdravou stravu, bylo to asi proto, že jsem vážila 69 kilo. Začala jsem více cvičit a vyváženě jíst. Dostala jsem se na 55 kilo a to mi vyhovovalo. Jedla jsem pořád normálně zdravě. Ani nevím proč, ale najednou jsem chtěla ještě nějaké to kilo shodit. To se mi podařilo dietou. Sice přísnou drastickou dietou, ale hlad jsem při ní neměla. Obsahovala docela vyvážený příjem všeho, ale i tak se můj celkový denní příjem nepřehoupl přes zhruba 2550 kJ. Tuto drastickou dietu jsem držela asi dva měsíce a dostala se při ní na 50 kg, jenže jednoho dne se ve mě něco zlomilo, asi jsem si řekla že už to stačí a že začnu více jíst. Můj cíl byl postupně rozšiřovat jídelníček, jenomže jsem to nezvládla a najednou se naráz přejedla. Snědla jsem všechno, co bylo v lednici a musela jsem pořád něco jíst dokud mi nebylo až špatně. Poté následovaly výčitky svědomí a druhý den jsem zase jela ve své redukční dietě s tím, že to zkusím od začátku. Jenomže po týdnu se můj přejídací záchvat dostavil zase a já se prostě nedokázala ovládnout. A takhle je to pořád dokola, takový bludný kolotoč. Nevím jestli dokážu někdy jíst jako normální lidé, právě proto se obracím na Vás. Byla bych ráda, kdybyste mi poradili, jak mám pokračovat, co bych měla konzumovat, aby se tyto chutě k záchvatovému přejezení nedostavovaly. Moc děkuji za odpověď
Veronika, Hradec Králové
Odpověd
Vážená paní, Jelikož Vaše ideální tělesná hmotnost je 60 kg (Vaše aktuální hmotnost je 50 kg), BMI=18 (u normální tělesné hmotnosti je BMI 18,5-24,5), vůbec Vám nedoporučuji dále snižovat tělesnou hmotnost. Skutečnost, že se ve Vás po čase dodržování přísné drastické diety něco zlomilo, má svoji příčinu. Dodržováním přísné diety. Vaše tělo strádalo hlady, nedostávaly se mu potřebné živiny (sacharidy, tuky, bílkoviny) a svoji potřebu si vynucovalo týdenním záchvatovitým přejídáním. Je dobře, že jste si svůj stav uvědomila hned zpočátku, později už by mohlo dojít k rozvoji mentální bulimie, která je charakteristická pravidelným opakujícím se záchvatovitým přejídáním, následnými výčitkami a vyvoláním zvracení, zneužívání projímadel, držením drastických redukčních diet i nadměrnou pohybovou aktivitou. Bulimie má svá zdravotní rizika, mezi ně patří poškození zubní skloviny v důsledku častého zvracení, opuchlost, lámání vlasů, nehtů, zvýšená únavnost, aj., ale též psychické a sociální problémy, mezi ně patří časté změny nálad, deprese, zabývání se dietami, jídlem, a vlastní postavou, tajnůstkářství ohledně stravy i nemalé finanční výdaje, to vše člověka sociálně znemožňuje. Vaše strava má být pestrá s dostatkem sacharidů, tuků, bílkovin, vlákniny, vitamínů i minerálů, což Vaše přísná redukční dieta nesplňuje. To má za následek dříve či později různé zdravotní problémy, např. absence menstruace a následná neplodnost, únavnost, anemie, časté infekce dýchacích cest (chřipka, angína) v důsledku oslabené imunity, špatné hojení úrazů, časté zlomeniny, později velké riziko osteoporózy (řídnutí kostí) zvláště u žen, aj. A samozřejmě to má dopad i na postavu, vyhublá postava připomínající kostlivce nepůsobí příjemným a přitažlivým dojmem. Doporučuji Vám vůbec nemyslet na svoji postavu, na jídlo, nevážit se, dát váhu pryč, aby Vás to nenutilo myslet na svoji tělesnou hmotnost. Konzumovat běžnou stravu s dostatkem živin, vitamínů i minerálů a můžete si bez výčitek dopřát i sladké. Jíst pravidelně, často, pestrou stravu s dostatkem živin, vlákniny, vitamínů i minerálů. Můžete si bez výčitek dopřát i dobrou večeři (ne nízkokalorickou), budete-li pociťovat výčitky, doporučuji procházku na čerstvém vzduchu, Vaše tělo bude mít potřebný pohyb i potřebný kyslík. A hlavně utišíte svoje případné výčitky. Doporučuji dodržovat pitný režim i dostatek pohybu, např. turistika, aerobik, ale nedoporučuji Vám týrat své tělo nadměrným cvičením v posilovně, fitness centrech. Ale doporučuji Vám pohyb pro relaxaci, uvolnění a radosti z pohybu. Doporučuji Vám zaměřit se na zájmové činnosti, které Vás rozptýlí a zabrání Vám zabývat se dietami, jídlem, svoji hmotností a postavou, např. návštěva různých kulturních akcí, koncertů, výlety, poslech hudby, aromaterapie, relaxační cvičení pro psychickou pohodu, setkávání se s přáteli, četba knih, apod. Velmi důležitá je podpora Vaší rodiny i přátel, je třeba, aby Vám Vaši blízcí pomáhali zvládnout cyklické záchvatovité přejídání i držení drastických diet, aby Vás povzbuzovali, podporovali. V případě, že byste problém cyklického záchvatovitého přejídání, následných výčitek a držení diety nezvládla, je třeba se obrátit na psychologa. Na naše webové stránky, konkrétně na dieta jídelníček se lze obrátit s požadavkem sestavení jídelníčku pro Vás na míru (doporučuji navýšit energii proti běžné stravě, zejména sacharidy, ale též tuky a bílkoviny), rádi vyhovíme. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz