Dotaz
Dobrý den, mám , tzv. . Všiml jsem si, že jste se už tímto tématem zabývali, ale zajímalo by mne to z jiného pohledu. Momentálně užívám Helides, Motillium a Laktobacily. Asi před rokem jsem začal posilovat, a když už se mi konečně podařilo nabrat nějakou hmotu, všechnu jsem teď ztratil díky špatnému trávení. Kromě toho mám zakázáno zvedat těžké váhy. Mohli byste mi doporučit stravu, která by byla dostatečně bohatá na bílkoviny, abych zas mohl hmotu nabírat? Většina článků o se soustředí na úbytek váhy, ale já mám přesně opačný problém. A pokud to alespoň částečně spadá do Vaší odbornosti, ocenil bych i doporučení na cviky, které bych mohl dělat. Na břicho prý můžu posilovat, co záda a ruce? Předem děkuji a přeji pěkný den.
Vláďa, PelhřimovOdpověd
Vážený pane, doporučují Vám kombinaci diet šetřící diety a výživné diety. Jedná se o výživnou dietu v šetřící úpravě. Šetřící úprava znamená šetřit trávicí trakt termicky (nepříliš horké ani studené), chemicky (ne pikantní, tučné, nadýmavé potraviny), mechanicky (ne slupky, zrníčka, pecičky, kůrky). Pokrmy se opékají na sucho, lze též zahušťovat moukou, Solamylem, Maizzenou opraženou na sucho, tuk se vkládá až do hotových pokrmů. Z kuchyňských úprav jsou povoleny všechny kromě úprav, kde se používá větší množství tuku (fritování, smažení, opékání na tuku). Více informací o šetřící dietě naleznete na našich webových stránkách. Kromě nedráždivé stravy, alkoholu, kávy a koncentrovaných džusů, hlavně z citrusových plodů, zhoršuje . Je vhodné jíst v klidu, menší porce častěji, vyhýbat se stresu. Strava v šetřící úpravě šetří trávicí trakt a díky tomu se vstřebají všechny potřebné živiny. Zvýšený příjem bílkovin lze hradit bílkovinnými potravinami živočišného původu (např. libové maso, ryby, tvaroh, sýry typu žervé), příp. doplňky stravy, které obsahují aminokyseliny. Ve fyzické aktivitě není výrazné omezení, je potřeba vyhnout se cvikům v předklonu a zvedání těžkých břemen. Je vhodné nejíst ani nepít krátce před cvičením, zhorší se tím . Doporučuji nezapomínat též na dostatečný příjem vhodných tekutin, tj. tekutin, které zavodňují tělo. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz