Dotaz
Dobrý den, měl jsem pracovní úraz a přitom při vyšetření mi zjistili zapouzdřený zhoubný tumor v ledvině, tak musela pryč. Nyní žiji s jednou ledvinou a chtěl bych se zeptat, co mám jíst a pít, abych udržel tuto jednu ledvinu v co možná nejlepší kondici. Moc pohybu nemám, protože jsem kvůli tomu úrazu na vozíčku, ale na aktivním. Moc děkuju za odpověď. Moc děkuju za vyčerpávajíci odpověď a ochotu. S přáním pěkného dne.
Ladislav, Písek
Odpověd
Dobrý den, lidé se sníženou funkcí ledvin nebo s jednou ledvinou mají vysokou hladinu draslíku v krvi. Doporučuji nekonzumovat v nadměrném množství potraviny, které jsou významnými zdroji draslíku a tak omezovat draslík v potravinách. Mezi hlavní zdroje draslíku patří: celozrnná a sójová mouka, obiloviny a výrobky z nich, luštěniny (sójové boby, fazole), zelenina (zejména petržel, mangold, špenát, květák, rajčata, řeřicha, ale i brokolice) a ovoce (sušené meruňky, rybíz, citrusové plody, žlutý meloun, banány), telecí maso, vejce, sušené droždí, žampiony, vlašské ořechy, ovesné vločky. Hlavní funkcí ledvin je odstraňování odpadních látek jako je močovina. Močovina je degradační produkt aminokyselin a proteinů (bílkovin). Ve stravě omezte konzumaci bílkovin, jak živočišných, tak rostlinných. Celkové množství bílkovin ve stravě by nemělo překročit 60 g za den. Měly by být ve stravě bílkoviny plnohodnotné, tedy živočišného původu (maso – mějte na paměti, že čím libovější druhy masa, tím obsahují více bílkovin). Doporučuji Vám dietu nízkobílkovinnou, dieta č.6 a ve stravě omezte sůl, pokrmy nepřekořeňujte. Tekutin by mělo být max. 2 litry za den. Vhodné tekutiny jsou: pitná voda, ovocný čaj, zelený čaj, ředěné ovocné džusy. Vše o této dietě se dočtete na našich stránkách dietologie. S pozdravem.
Bc. Hana Stavělová DiS z redakce dietologie.cz