Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Dotaz
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, zda existuje možnost sestavení jídelníčku pro člověka, který má diabetes a jen jednu ledvinu. Má maminka již dvacet let bojuje s tímto problémem. Nyní se její hodnoty bílkoviny zhoršily tak, že má zákazané veškeré potraviny s obsahem bílkoviny. Nevíme si rady jak vařit bez sýra, mléka, tvarohu, vajec a masa. Také nesmí jogurty a další mléčné výrobky. Prosím o radu na koho se obrátit. Jsme z Prahy. Děkuji.
Marcela, Praha
Odpověd
Dobrý den, Váš problém je velmi složitý a určitě by se nedal vyřešit sestavením jednoho jídelníčku na týden. Vaše maminka má cukrovku již dlouhodobě, takže určitě ví, že diabetická dieta je velký zásah do stravování a není jednoduché si na ni zvyknout. Pokud Vám lékař řekl, že nemá jíst žádné bílkovinné potraviny, vzhledem k tomu že má problémy s ledvinami, tak se bude velmi těžko hledat, co vlastně při takové dietě jíst. Jestli jsem správně pochopila, tak bílkoviny živočišného původu zakázal lékař úplně, ale bílkoviny rostlinného původu jíst maminka může. Vhodné pokrmy by měly být takové, že se ze stravy kvůli cukrovce vynechá sladké, cukr jednoduchý (cukr řepný, med) a cukrovinky. Kontrolují se dávky sacharidových potravin, chléb, rohlíky, ostatní pečivo, přílohyrýže, brambory, těstoviny, knedlíky. Dávky sacharidových potravin které jsou uvedeny v gramech ale i na lžičky máme na stránce rámcového jídelního lístku na 225 g sacharidů. Na oběd místo masa doporučuji zařazovat např. luštěniny (čočka, fazole, hrách, mungo fazole...) Připravovat můžete luštěniny nakyselo nebo luštěninové polévky. Dále by bylo vhodné zařazovat zeleninová jídla (dušená zelenina, zadělávaná zelenina, zeleninové saláty) doplněná příkrmy, brambory, těstoviny, gnocchi, noky, špecle, špagety, makarony. Rizoto zeleninové sypané sýrem Tofu nebo Mořské rizoto, Špenát dušený + brambory nebo gnocchi, Špagety se sojovým masem. Pokud má maminka zkušenosti s přípravou sladkých jídel pro diabetiky (s nekalorickými sladidly nebo úplně bez cukru) tak je možno také občas zařadit do jídelníčku. (nudle s mákem, dia rýžová kaše ze sojového mléka, puding ze sojového mléka nebo puding z vody + dia kompoty, šulánky z bramborového těsta s mákem) Snídaně by se měla skládat z pečiva v odváženém množství, můžete použít i celozrnné druhy, sojové, grahamové, pečivo s posýpkou, Dia vánočku nebo Dia mazanec, rohlíky nebo suky s přídavkem fruktózy. Používejte rostlinná másla (rama, flora, flora pro Aktiv), máslo živočišné je vyrobeno s kravského mléka. K pečivu můžete použít dia džem různých příchutí nebo jen rostlinné máslo + zelenina (kedluben, rajče, okurky, paprika). Zkuste navštívit obchod se zdravou výživou, kde zakoupíte různé pomazánky ze sóji nebo jiných rostlinných produktů (tofu, ovesné vločky, sojové mléko). Tyto pomazánky jsou opravdu chutné např: Valašská pomazánka, mrkvová pochoutka atd.). Na svačinu odpolední zařazujte dia ovocné přesnídávky (Hamé, Sunárek), pečivo + máslo, místo mléčného výrobku zkuste opět použít sojové mléko sušené rozmíchané ve vodě (Zajic) nebo se prodává ve zdravé výživě sojové mléko přímo k pití. Ve zdravé výživě mají také dezerty s názvem Siváček nebo Amunáček, které jsou bez laktózy (mléčného cukru) a bez cukru (řepného) Večeře se bude podobat obědu, hlavně tedy zeleninová jídla + sacharidový příkrm. Můžete používat Seitan (ve dravé výživě), což je pšeničné maso. Musíte si jej však započítat do celkového množství sacharidů za den. Seitan se dá připravit jako guláš nebo zadělávaný se zeleninou... Příklad jídelního lístku Snídaně - čaj ovocný, 5 g rostlinné máslo rama, 50 g drožďová pomazánka (Rozpis na jednu porci – 20 g cibule, 20 g droždí, 5 g olej olivový, 10 g vločky ovesné, sůl, kmín drcený, petrželová nať. Na zpěněné cibulce rozpustíme droždí, osolíme, přidáme kmín, přidáme vločky, mírně podlijeme vodou a dusíme. Pomazánka je hotová, když jsou vločky měkké. Zdobíme petrželovou natí.) Svačina - 150 g jablko. Oběd - Polévka vločková - Rozpis na jednu porci, 20 g vločky ovesné, 10 g mrkev, 10 g celer, 10 g petržel, 10 g mouka hladká, 5 g olej slunečnicový, majoránka, pažitka, podravka light bez glutamátu. Ovesné vločky osmahneme nasucho, přidáme omytou a najemno nastrouhanou kořenovou zeleninu, osmahneme, zalijeme vodou a vaříme.Polévku zahustíme moukou opraženou nasucho a 20 minut povaříme. Ochutíme podravkou light, majoránkou a jemně nasekanou pažitkou. Do hotového pokrmu přidáme olej. Pečené zeleninové karbanátky, brambory vařené, salát hlávkový. Rozpis na jednu porci - 50 g mrkev, 50 g celer, 50 g petržel, 30 g květák mražený, 50 ml mléko sojové, 50 g strouhanka, 10 g olej olivový, 200 g brambory, 100 g salát hlávkový, sůl, majoránka, kmín drcený, petrželová nať. Očištěnou a omytou zeleninu a mražený květák dáme vařit do vody, mírně osolíme. Jakmile je zelenina poloměkká, tak ji vyjmeme, nakrájíme, dáme do mísy, přilijeme sojové mléko, přidáme strouhanku, drcený kmín, jemně nasekanou petrželovou nať, majoránku, olej. Směs promícháme a tvoříme malé karbanátky, které obalujeme ve strouhance, vkládáme na vymazaný pekáček a pečeme v troubě. Můžeme také smažit. Po usmažení tuk vysajeme do papírové kuchyňské utěrky. Salát: – hlávkový salát rozebereme na jednotlivé listy, řádně omyjeme, zalijeme vodou a ochutíme solí, octem. Svačina – dia ovocná přesnídávka 1 ks, 60 g rohlík celozrnný. Večeře – Nudlový nákyp se sojovým sýrem TOFU a meruňkami Rozpis na jednu porci 120 g široké nudle, 60 g tvaroh sojový Tofu, 60 g kompot meruňkový dia, 5 g olej slunečnicový, 5 g strouhanka Těstoviny uvaříme ve vodě a scedíme. Tofu nastrouháme na hrubším struhadle, meruňky slijeme a nakrájíme a smícháme s Tofu. Vše spojíme s uvařenými těstovinami, dáme do vymazané a strouhankou vysypané formy a zapečeme. Pokud chceme můžeme osladit umělým sladidlem. Druhá večeře – 150 g pomeranč.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz