Dotaz
Dobrý den, měla jsem mononukleozu a mám držet jaterní dietu. Mám i slabý zánět žaludku beru Bkomplex. Který dietní jídelníček mi doporučíte. Předem děkuji.
Irena, Jihlava
Odpověd
Dobrý den, při prodělané mononukleóze a při zánětu žaludku bych Vám doporučila jídelníček s omezením tuků. Základem jídelníčku je nízkotučná strava, pestrá, vyvážená, rozdělená do pěti denních dávek. Strava je šetřící, tudíž technologická úprava stravy nezatěžuje zažívací trakt (ne smažení, opékání na tuku). Mouku na zahuštění používáme opečenou na teflonové pánvi nasucho a pak uvařenou v pokrmu 20–30 minut. Mouka je lépe stravitelná. Tuk dáváme až do hotového pokrmu, tuk se nesmí přepálit. Pokrmy mají být lehce okořeněné, nepřesolujeme. U diety s omezením tuků používáme potraviny, které jsou povoleny. Tuky volíme spíše jednodruhové rostlinné oleje (olivový, řepkový, slunečnicový olej). Maso vybíráme netučné druhy hovězí zadní, kuřecí, krůtí, rybí, vepřová kýta. Z masových výrobků je vhodná drůbeží šunka (dětská šunka – není tak slaná). Vhodné je do jídelníčku zařazovat nízkotučné mléko, nízkotučné mléčné výrobky (sýry do 30 % t. v s.). Netučné jogurty s označením light a s povolenou ovocnou příchutí. Tvaroh tvrdý i měkký, kefírové mléko, acidofilní mléko a podmáslí nízkotučné. Pečivo je vhodné při zánětu žaludku používat bílé (rohlíky, veky) vánočka, mazanec, piškoty, piškotová těsta, tvarohová nebo odpalovaná těsta. Můžete jíst přílohy brambory, rýži (dušená bez cibule), těstoviny, knedlíky kypřené práškem do pečiva (ne kynuté), krupicové nebo moučné noky. Zelenina je povolená pouze nenadýmavá. Nevhodná je v jídelníčku při zánětu žaludku cibule také česnek, paprika, květák nebo brokolice ve větším množství. Přesný výběr potravin pro dietu s omezením tuků. Mohu Vám doporučit naše jídelníčky na dietu s kódy TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4. Tyto jídelníčky jsou na tři týdny, obsahují rozpis stravy a receptury pokrmů s přesnou technologickou úpravou pokrmů. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz