Dotaz
Dobrý den. Lékař mi zjistil zvýšenou hladinu cukru, v souvislosti s tím nařídil dietu na cukrovku - žádný cukr. Protože trpím bronchytýdou, pil jsem čaj slazený medem, dělalo mi to dobře. Chtěl jsem se Vás zeptat zda cukerná dieta se vztahuje i na med a na křížaly - cukr v ovoci? Můžete mi v této věci poradit? S pozdravem
České Meziříčí, Jiří
Odpověd
Vážený pane, dieta, kterou Vám Váš lékař doporučil, je diabetická dieta (dieta při cukrovce), je charakteristická dodržováním doporučeného denního příjmu sacharidů, které Vám stanovil lékař. Do svého denního příjmu sacharidů u cukrovky je třeba započítat veškerou konzumaci sacharidů, i nízkokalorických náhradních sladidel, např. Aspartamu. Sacharidy jsou obsaženy nejen v cukru a medu, ale i v obilovinách a výrobcích z nich (škroby), v luštěninách, mléku a mléčných výrobcích (laktóza je mléčný cukr), v ovoci (fruktóza) a některé zelenině (mrkvi, mražené kukuřici). Křížaly jsou sušená jablka, doporučuji u cukrovky diety konzumaci ovoce i křížal (sušené meruňky, švestky jsou méně vhodné pro svůj velký obsah cukru). Pro diabetiky je vhodné konzumovat ovoce, zeleninu, brambory, ale i obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků. Ovoce je vhodné pro svůj obsah vlákniny (zpomaluje vstřebávání glukózy), vitamínů i minerálů a konečně i sacharidů, které jsou okamžitým zdrojem energie. Cukrovka dieta nedoporučuje med, protože obsahuje příliš mnoho sacharidů, občas si ho lze dát do čaje, ale je třeba zároveň sníst menší množství sacharidové potraviny, např. příloh, pečiva, mléka, mléčných výrobků, ovoce. Vhodnější je bylinkový čaj, který neobsahuje žádné sacharidy. Opět připomínám, do svého denního příjmu sacharidů je třeba u cukerné diety započítat všechny sacharidy, které jsou obsaženy v jakýchkoli potravinách. Příjem sacharidů má být rovnoměrně rozložen během dne, aby nedocházelo k výkyvům glykémie a tím k dekompenzaci diabetu. Z tohoto důvodu je jídlo během dne rozděleno do 5-6 porcí (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře, pro diabetiky, kteří si aplikují inzulín je třeba ještě 2. večeře). Na našich stránkách si můžete objednat jídelníčky pro diabetiky. Jídelníčky mají kód DIA-2 a DIA-3. Objednávkový formulář najdete na stránce dieta jídelníček. Další informace pojednávající o cukrovce na našich stránkách např. Cukrovka jídelníček, příznaky cukrovky, recepty při cukrovce, diabetická noha aj. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz