Dotaz
Dobrý den, asi před týdnem jsem objevila vaše stránky a jsem z nich nadšená. Je skvělé, že se někdo snaží pomáhat lidem s jejich problémy. I já jeden mám. Pročítala jsem si vaši nabídku jídelníčků a potřebovala bych poradit, který si mám vybrat. Je mi 22 let a při výšce 159 cm vážím 67 kg a nedaří se mi zhubnout. Navíc studuji a bydlím na koleji, takže nemám moc velkou příležitost k vaření. Nemám žádné zdravotní komplikace. Jen se mi v poslední době objevila velmi výrazná celulitida na stehnech a zadku. Začala jsem i cvičit – chodím 2x až 3x týdně do posilovny. Poradíte mi, prosím, který jídelníček je pro mě nejvhodnější? Děkuji.
Jitka, Hradec
Odpověd
Dobrý den, jsme velice potěšeni, že se Vám stránky dietologie.cz líbí a že z nich využíváte informace. Po vypočítání BMI kalkulačkou (body mass index) vyšlo číslo 27 což je nadváha. Redukční dieta by měla být základem Vašeho stravování, samozřejmě dle Vašich možností. Pokud však chcete zhubnou, doporučuji se stravovat pravidelně, jíst častěji a po malých dávkách. Vyhýbejte se zbytečnému hladovění přes den, může to vést k tomu, že když budete mít dostatečné množství přijaté energie, organismus si tuto energii začne ukládat do tukových zásob na dobu, kdy bude opět hladovění. Bude to vést k přibírání na váze. Redukční dieta a jídelníček na hubnutí, jejími základními prvky jsou pestrost, pravidelnost, rozdělení nízkotučné stravy do pěti až šesti denních dávek. Základními potravinami by měla být zelenina, ovoce, celozrnné pečivo, celozrnných chléb, cereálie, libové maso, ryby (ryby i 3 x do týdne), nejlépe bez přílohy se zeleninou, luštěniny, vařené brambory (ne pečené či hranolky), rýže natural, rýže basmati, celozrnné těstoviny. Dále jsou vhodné nízkotučné mléčné výrobky, sýry do 30 % t. v s. Zelenina, zeleninový salát či ovocný salát by měl být denně na jídelníčku. Vyhýbejte se pokrmům z rychlého občerstvení (hamburgery, hranolky, smažená jídla, sladké nápoje Coca-Cola a tak pod.). Omezte nebo úplně vylučte konzumaci sladkostí, cukrovinek, zákusků, buchet, zmrzliny a tak pod. Mějte pravidelný pitný režim (ovocný čaj, bylinný čaj, nápoje neslazené, pitná voda, minerálka neslazená). Existují účinné cviky na celulitidu, které můžete praktikovat doma, nemusíte chodit do posilovny. Cviky na celulitidu: sedíte na okraji židle a nohy máte pokrčené. Pak propínáte jednu nohu v koleni necháte ji nataženou cca 15–20 sekund, to samé opakujete na druhou nohu. Další cvik na celulitidu je, že sedíte na okraji židle, nohy máte pokrčené, mezi stehna vložíte polštář, držte 10 sekund a potom na 5 sekund stiskněte pevněji. Povolte a několikrát opakujte. Cviky na celulitidu cvičte každý den. I nadále však navštěvujte posilovnu a cvičte cviky na stehna a cviky na hýždě. Z naší nabídky jídelníčků Vám mohu doporučit jídelníček na hubnutí s kódem REDUKCE–8. Je to velmi oblíbený jídelníček, protože obsahuje jedno teplé jídlo denně (teplý dietní oběd), ostatní jídla jsou po studenu (studená dietní večeře). Jídelníček tedy není náročný na čas ani přípravu. Přeji příjemné hubnutí a mnoho úspěchů při studiu.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz