Dotaz
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na hubnutí po porodu. Patrně nepatřím k typu žen, které kojením hubnou. Po porodu mi naopak váha o 2 kg stoupla, a to plně kojím pětiměsíčního syna. Rozhodla jsem se s váhou něco udělat a začala pravidelně a zdravě jíst. K tomu jsem přidala pohyb -> 7x týdně běhám. Je to už 14 dní, co toto praktikuji a s mou váhou se vůbec nic neděje. Jsem samozřejmě strašně demotivovaná a mám chuť přestat cvičit. Jsem permanentně unavená díky nočnímu vstávání a po běhání jsem vždy polomrtvá :) Chtěla jsem se zeptat, co si o tom myslíte. Mám pokračovat v běhání? Ještě bych měla napsat, že je to moje druhé dítě a po prvním porodu jsem také vůbec nehubla, jenže to jsem necvičila ani nejedla zdravě. Zhubla jsem tenkrát až když jsem přestala kojit. Myslíte že mne nyní čeká stejny osud? Má tedy cenu cvičit? Pomůže mi nynější cvičeni alespoň ve schazování váhy po tom, až přestanu kojit? Mějte se krásně, za případnou odpověď děkuji. Budu vděčná za jakoukoli radu. Zdraví
Katka, Konice
Odpověd
Vážená paní, lidský organismus je geniálně vymyšlen, ženské tělo je přizpůsobeno nošení a výživě (kojení) potomka. Z toho vyplývají Vaše těžkosti s redukcí tělesné hmotnosti v době kojení a neúspěch diety po porodu. Kojení je velký energetický výdej a tělo si chrání tukové zásoby jako dlouhodobý zdroj energie. Ale s tím není třeba se vůbec trápit. Nejlépe dochází k redukci tělesné hmotnosti, v případě uvolnění se. To znamená eliminaci stresu, nadměrné sledování tělesné hmotnosti přináší stres. Při sníženém příjmu energie a jejím zvýšeném výdeji (pohybová aktivita) dochází k nárůstu svalové hmoty, svaly jsou těžší než tuk, z tohoto důvodu tělesná hmotnost může dokonce stoupnout. Ale svaly na rozdíl od tuku jsou méně objemné a jsou pevné, zatímco tuk je měkký a "načechrané" tukové polštáře jsou více objemné. Doporučuji pokračovat ve zdravé výživě, nedržet žádné přísné diety, mateřské mléko obsahuje živiny, vitaminy i minerály, které přijímá matka potravou, ochudit stravu o živiny znamená ochudit dítě o živiny, které získává z mateřského mléka. Zdravá strava je pestrá, vyvážená, má dostatek živin (bílkovin, sacharidů, tuků), vitamínů, minerálů i vlákniny (ovoce, zelenina). Pouze v případě, trpí-li Vaše dítě nadýmavostí, doporučuji omezit luštěniny a nadýmavou zeleninu a nadýmavé ovoce. Fenyklový čaj je výborným pomocníkem proti nadýmání. Doporučuji dodržovat pitný režim (cca 2 l tekutin denně), dostatek tekutin pomáhá k redukci tělesné hmotnosti po porodu a též k čištění organismu (odpadní látky se rychleji vyloučí). Co se týká pohybové aktivity, doporučuji místo vysilujícího běhu, který pro Vás teď není vhodný, aerobik, relaxační cvičení, tanec (např. salsa, zumba, břišní tanec, aj). Aerobik a tanec přispějí k formování a tvarování postavy, relaxační cvičení a plavání k uvolnění, které je velmi důležité pro psychickou pohodu. Doporučuji Vám 3x týdně 1 hodinu pohybovou aktivitu, kombinovat aerobik nebo tanec s relaxačním cvičením a plaváním. Chůze je samozřejmě vhodná. Nedoporučuji nadměrnou pohybovou aktivitu po dobu kojení a vstávání k dítěti, obojí je energeticky náročné a vyčerpávající. Při pohybové aktivitě diety po porodu se nemáte cítit vyčerpaná, vyčerpanost neprospívá ani Vám ani Vašemu dítěti. Chůze je též vhodnou pohybovou aktivitou. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz