Dotaz
Dobrý den, moje dcera má čerstvě narozené miminko, oba trpí na nadýmání, ikdyž se kojící matka snaží jíst naprosto dietně. Jaká zelenina kromě mrkve nezpůsobuje nadýmání a je pro ní a miminko zdravá a neškodná? Co například mléčná kukuřice? Děkuji předem za odpověď a poradu.
Jana, Kyjov
Odpověd
Vážená paní, je chvályhodné, že se Vaše dcera snaží jíst dietně, ale dovolím si upozornit, že její strava při kojení má obsahovat potřebné množství živin, vitamínů i minerálů, a to z toho důvodu, aby miminko dostalo vše potřebné v mateřském mléce, a nestrádalo nedoporučuji hubnutí při kojení. Nenadýmavé zeleniny není mnoho, kromě mrkve je to: ledový salát, hlávkový salát, římský salát, salát lolo bianco, salát lolo roso, čekanka, celer, petržel, rajče, špenát cuketa, brambory, může být i trochu hrášku, zelených fazolek, sladké kukuřice. Vaše dcera nemá zapomínat ani na konzumaci ovoce (nenadýmavé druhy): meruňky, broskve, nektarinky, borůvky, brusinky, jablka, banány, mandarinky, pomeranče, grepy. Potraviny potlačující plynatost: borůvky, brusinky, špenát (bez česneku), jogurt, kyselé jablko. Doporučuji Vaší dceři pít pravidelně fenyklový čaj (fenykl působí proti nadýmání a podporuje tvorbu mateřského mléka). Čaj z fenyklových plodů (nažek) je k dostání v lékarnách nebo prodejnách bylinek nebo v obchodních sítí některých drogerií (např. Droxi). Rovněž doporučuji, aby miminko bylo plně kojeno do ukončeného 6 měsíce věku, prospěje to nejen jemu, ale i matce (mateřské mléko má optimální složení živin, vitamínů i minerálů pro dítě, kojením se vytváří pevná psychická vazba mezi matkou a dítětem). Děkuji za Váš dotaz, přeji Vám mnoho radosti z vnoučátka a Vaší dceři i miminku pevné zdraví. Těším se na Vaše případné další dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz