Dotaz
Dobrý den, chtěla bych poradit s jídelníčkem po léčbě anorexie. Je mi 32 let a po druhé jsem se léčila s mentální anorexií. Nyní jsem přibrala zhruba 5 kg a vážím 49 kg při výšce 160 cm. Přesto mi moje psycholožka tvrdí, že mám totálně nevyvážený jídelníček a proto se obracím na Vás s prosbou o radu jak si sestavit jídelníček tak, aby zahrnoval všechny nezbytné složky v odpovídajícím množství, tak abych si nyní váhu už udržovala. Mám sedavou práci (administrativní pracovník), ale ve volném čase se věnuji hodně sportu (jízda na kole, turistika, speleologie, potápění apod.). Bylo by možné mi sestavit jídelníček na míru a nebo poradit, který z vašich jídelníčků by byl pro mě vhodný? Netrpím žádnou nemocí. Předem moc děkuji za odpověď.
Jana, Chomutov
Odpověd
Vážená paní, strava má být vyvážená. Musí obsahovat dostatek živin (sacharidů, tuků, bílkovin), vitamínů, minerálů, vlákniny. Vyvážená strava by měla obsahovat 30 % tuků, z toho 2/3 tuků rostlinného původu, 50–55 % sacharidů a 15–20 % bílkovin. Jelikož se aktivně věnujete sportu, doporučuji Vám 20 % bílkovin z celkového denního příjmu energie. Na rozdíl od racionální stravy si můžete dopřát více energie. Vykonáváte sice sedavé zaměstnání, ale aktivně se věnujete sportu. Energii lze získat z ořechů a semínek (rostlinné tuky a rostlinné bílkoviny, minerály), z ryb, zejména tučných. Kromě rybího tuku, který má na organismus stejný pozitivní vliv jako rostlinné tuky, získáte též kvalitní bílkoviny, některé minerály a vitamíny. Doporučuji hojnou konzumaci ovoce a zeleniny (obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály, ovoce a některá zelenina obsahují též sacharidy, avokádo obsahuje tuky). Maso je vhodné konzumovat libové. Tučné maso sice není zakázáno, ale nemělo by tvořit hlavní část stravy (obsahuje velké množství živočišných tuků, nadbytečná konzumace živočišných tuků vede ke zvýšení hladiny celkového cholesterolu v krvi, LDL cholesterolu a ke snížení HDL cholesterolu). Vejce jsou výborným zdrojem bílkovin, tuků, vitamínů i minerálů, vaječný žloutek sice obsahuje velké množství cholesterolu, ale kromě něho obsahuje i jiné látky, které dle moderního výzkumu, brzdí vstřebávání cholesterolu a tím i jeho využití v těle. Koření bylinky jsou vhodným doplňkem jídelníčku. Snídaně má být vydatná. Je to start do nového dne. Ke snídani je vhodné např. pražené ovesné vločky s medem, oříšky a ovocem + 1 sklenice pomerančového džusu nebo 2 ks celozrnného pečiva nebo 2 krajíce chleba + máslo nebo Rama nebo jiný roztíratelný rostlinný tuk + sýr typu žervé nebo pomazánky (např. sýrová, vaječná, tvarohová, tuňáková, čočková, apod.) nebo uvařené vejce nebo dušená šunka + zelenina, např. rajče, okurka, paprika, k dopolední svačině je vhodné ovoce, buď syrové, nebo ve formě ovocných salátů. Vstáváte-li ráno brzy a nemáte-li chuť na snídani, stačí sníst něco malého, např. banán nebo muesli tyčinku s ovocem (např. jablko) a čaj. Na svačinu kolem 9–10. hod. jsou vhodné různé sendviče nebo bagety s pečeným libovým masem nebo rybím masem, dresinkem z bílého jogurtu a majonézy nebo ze zakysané smetany a koření a zeleninou (např. ledový salát, různé druhy hlávkového salátu, rajče, paprika). Oběd máte buď v práci, nebo doma, tvoří ho polévka a hlavní jídlo, vhodným doplňkem jsou kompoty nebo zelenina nebo zeleninové saláty. Občas si lze oběd zpestřit též moučníkem a kávou. Po léčbě anorexie ke svačině před sportovním výkonem je vhodné sníst malé množství jídla jako zdroj energie, jídlo by nemělo být nadýmavé, např. luštěniny, ani by nemělo mít vysoký glykemický index, tj. sacharidovou potravinu je vhodné kombinovat s tukem a vlákninou. Vláknina a tuk snižují glykemický index. Vhodný je např. tvaroh s ovocem a 1 ks celozrnného pečiva nebo pečené kuřecí maso s dresinkem ze zakysané smetany a zeleninou (ledový salát, rajčata) v ½ tortily. Záleží na Vaši chuti. Před výkonem je třeba konzumovat malou porci, velká porce může způsobit trávicí potíže. Po výkonu je vhodná bílkovinová a sacharidová potravina s menším množstvím tuku (bílkoviny přispějí k regeneraci svalů, ale i celého organismu a sacharidy (okamžitý zdroj energie) dodají potřebnou energii. Hodně tuků by v tomto případě brzdilo regeneraci organismu. Mezi vhodná jídla po léčbě anorexie patří libové maso a příloha nebo obilninová kaše s ovocem + za 2–3 hodiny libové maso se zeleninou a přírodní nepřislazovaná ovocná šťáva. Na druhou večeři si lze dát malou porci lehce stravitelného jídla dle Vaší chuti, např. zmrzlina s ovocem nebo tvaroh s ovocem. Je třeba též nezapomínat na dostatečný pitný režim. Co tělo vyloučilo močí, potem, je mu třeba dodat, vhodné nápoje na doplnění pitného režimu jsou stolní vody bez příchuti, občas minerální vody bez příchuti, pramenitá voda, pitná voda, neslazené ovocné čaje, slabý neslazený bílý, zelený, černý, ruský čaj. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz