Dotaz
Dobrý den, je mi 35 let, měřím 165 cm a vážím 80 kg. Dlouhodobě bojuji s nadváhou a redukčními dietami. Vždy se mi podaří zhubnout 3–5 kg za měsíc, ale později jak přestanu s redukční dietou, tak kila jdou opět nahoru. Vyzkoušela jsem i několik léků na hubnutí a přípravků na hubnutí, ale vždy to dopadlo stejně jako s dodržováním redukční diety. Mám jednoho syna (7 let). Pracuji jako zubní laborantka, takže mám spíše sedavé zaměstnání. Prosila bych o radu, jak si udržet shozená kila a také jaký máte názor na léky na hubnutí a případně jaké prášky na hubnutí byste doporučila. S pozdravem
Marcela, Vodňany
Odpověd
Vážená paní, podstatou redukční diety je změna stravovacích návyků, které mají být nejen po dobu držení redukční diety, tj. po dobu, ve které chcete snižovat svoji tělesnou hmotnost, ale stále. Je třeba nejen snížit tělesnou hmotnost, ale také ji udržet. Přísné redukční diety vedou k jo-jo efektu. Klíčem ke snížení tělesné hmotnosti a k jejímu následnému udržení je omezení příjmu energie a zvýšení jeho výdeje. Znamená to konzumovat potraviny s nižším obsahem tuků, omezit solení – kuchyňská sůl (chlorid sodný) obsahuje sodík, ten váže vodu v těle a tím ztěžuje hubnutí a redukci tělesné hmotnosti, pokud možno nesladit, chuť na sladké uspokojovat ovocem, konzumovat hodně vlákniny (ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné obilniny a jejich výrobky) a dostatečně pít (příjem tekutin má být 1,5-2l denně). Organismus lépe zpracovává přírodní látky než chemicky vyrobené látky, mezi které patří i prášky na hubnutí. Je-li člověk nemocný, je nutné, aby užíval léky, tablety dle doporučení svého ošetřujícího lékaře. Prášky na hubnutí by se měly používat pouze ve vyjímečných případech a to jen po odborné konzultaci s lékařem. Nesprávně vybraný lék nebo špatná kombinace léků na hubnutí s jinými druhy léků může vést ke zdravotním komplikacím. Prášky zatěžují organismus zbytečnými vedlejšími účinky. Ve většině případů pomáhá změna životního stylu, která zahrnuje změnu nevhodných stravovacích návyků, které vedly k nadváze nebo obezitě, dostatek vhodných tekutin, dietní plán, omezení stresu (stres je pro tělo toxický) a též dostatek pohybu. Prášky na hubnutí Vám sice pomohou snížit Vaši tělesnou hmotnost, ale jakmile je přestanete užívat, Vaše tělesná hmotnost jde opět nahoru, takže se nedosahuje kýženého cíle. Kromě toho každý lék na hubnutí má své vedlejší účinky, které jsou uvedeny na jeho příbalovém letáku. Naštěstí není možné léky na hubnutí pořídit bez předpisu a všechny doplňky stravy které se inzerují jako "zázračné léky na hubnutí" raději konzultujte se svým ošetřujícím lékařem který vám je předepíše na předpis. Důležitý je také dostatek tekutin a pitný režim, to pomáhá detoxikovat tělo a též pomáhá při redukci tělesné hmotnosti. Vhodnými tekutinami jsou pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, hořké čaje (ovocné, slabý černý, slabý zelený čaj). Ovoce a zelenina dodávají tělu vitamíny, minerály, vlákninu a též působí zásadotvorně, tj. proti překyselení organismu (většina potravin je kyselinotvorných), dostatek tekutin též působí proti překyselení organismu. Překyselení organismu mimo jiné způsobuje únavu a brání redukci tělesné hmotnosti. K výdeji energie přispívá dostatek pohybu, zvláště při vykonávání sedavého zaměstnání. Ideální je častá chůze do schodů, do kopce a 2-3 x týdně sport dle Vašeho výběru. Závěrem, nedoporučuji vám používat léky na hubnutí (jsou to léky s vedlejšímy účinky, ani jedna buňka v lidském těle není z prášku tak proč je dostávat do lidského těla ?), spíše bych zkusila změnit životní postoj např. osvojit si zásady redukční diety, životní styl (mám stres? – stres produkuje adrenalin a tím snižuje hladinu vitamínu C který pomáhá udržovat hladinu krevního cukru glykémie; jaké máte rodinné vztahy?, nedostatek času pro sebe? manželství?... kde se vzala moje nadváha obezita?) najít přičinu která vedla ke zvýšení tělesné hmotnosti. V případě Vašeho zájmu si můžete objednat redukční jídelníčky s kódem REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 nebo REDUKCE-8 z našich stránek. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky. Přeji hodně úspěchů při hubnutí.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz