Dotaz
Dobrý den, je mi 19 let, měřím 174 cm a vážím 77 kg. Nejvíc mě trápí má odporně tlustá stehna, ten tuk se na nich jen otřásá a problém s váhou. Jelikož jsem na koleji, nudím se tu a na procházky se bojím chodit díky naší romské menšině. Když jsem doma, tak občas jezdím alespoň na orbitreku. Už jsem se naučila i hodně pít, vypiju zhruba 3l denně, jenomže čistou vodu nevypiju. Nejčastěji si ji míchám se šťávou. Mým největším zlozvykem je sladké, bez něj nevydržím :-( Prosím poraďte mi, jak se zbavit těch odporně tlustých stehen a tukových polštářů na bokách pasu :-( Děkuji Alice
Alice, Kostelec nad Orlicí
Odpověd
Podle BMI kalkulačky (body mass index) máte mírnou nadváhu. Abyste se dostala do normy dle BMI, mohla byste mít o tři kilogramy méně. Pokud tedy budete chtít zhubnout, budete muset omezit příjem sladkého, sladkostí, cukrovinek, čokolád, oplatků a podobně. Sladkosti obsahují velké množství skrytého tuku (náplň v oplatcích, ale i v suchých sušenkách bez náplně je ukrytý tuk). Sama píšete o odporně tlustých stehnech a tukových polštářích na bokách, a právě tuky přijaté potravou se na tyto partie do podkožních zásob nejvíce ukládají. Chuť na sladké můžete kompenzovat např. malým kouskem kvalitní čokolády, která obsahuje 50 % a více kakaa. Vhodné je také mít po ruce dostatek čerstvého ovoce, ale i sušeného ovoce, či různých oříšků (bez soli) a různých semínek (dýňová, slunečnicová). Ve stravě mějte dostatek bílkovin (netučné sýry, jogurty /spíše méně tučné, ne smetanové/), syrovátka, maso – kuřecí (bez kůže), krůtí, jezte hodně ryby – i 2 x týdně. Uzeniny jezte střídmě, a raději kupujte kvalitní šunku. Bílkoviny totiž slouží jako stavební materiál a v kombinaci s vhodným cvičením mohou vylepšit tvarovat postavu, tím že třepající a načechrané tukové polštáře nahradíte ve svalech (pevnějšími) bílkovinami. Doporučuji jíst vše, mléko, mléčné výrobky, maso, vejce, obiloviny, mlýnské a pekárenské výrobky, ovoce a dostatečné množství zeleniny. Pečivo a přílohy rozhodně ze stravy nevynechávejte, ale jezte těchto poživatin méně (místo obvyklé porce brambor si dáte polovinu, místo čtyř knedlíků si dáte jen dva a pod...). Tekutiny je vhodné pít neslazené (pitná voda, minerální vody, ředěné ovocné džusy, čaje. Tekutin se doporučuje pít za den 1,5–2 l, ale pokud vypijete 3 litry, je dobře, ale tekutiny by neměly být slazené. Dle Vaše zájmu Vám mohu doporučit jídelníček, který je vhodný pro ty, co chtějí zhubnout, ale přitom mají málo času a příležitostí si jídlo vařit a připravovat. Jídelníček má kód REDUKCE-9 a objednat si ho můžete na stránce s jídelníčky pro diety nebo stránce jídelníčků na míru. Další informace o správné stravě hubnutí tlustých stehen, o tom jak zhubnout, jak zhubnout stehna a cviky na stehna či tvarování postavy se dočtete na našich stránkách S pozdravem, pěkný den.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz