Dotaz
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli je možné mi napsat dietu. Mám sníženou funkci štítné žlázy a nevím si rady, tak jestli to jde. Děkuju za Vaši odpověd.
Šárka, Trutnov
Odpověd
Dobrý den, hypofunkce štítné žlázy neboli snížená funkce štítné žlázy vzniká při nedostatku jódu a selenu v potravinách, po zevních ozářeních a také při užívání některých léků. Štítná žláza produkuje nedostatek hormonů a nedostatek hormonů štítné žlázy v těle se projevuje zpomalením všech dějů v organismu. Může nastat váhový přírustek a zácpa. Nepíšete však, zda máte problémy s nadváhou, ale v tomto případě bych Vám doporučila racionální stravu, vyváženou stravu se zastoupením všech živin, minerálů a vitamínů. Stravu rozdělte do pěti až šesti menších denních dávek, jezte v klidu, pomalu, v sedě. Konzumujte potraviny s vysokým obsahem vlákniny (ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné pečivo). Maso konzumujte pouze čerstvé, libové – kuřecí, krůtí, králičí, hovězí zadní, vepřová panenka. Důležité jsou ryby, hlavně mořské. Mořské ryby, mořské řasy a plody moře obsahují jód, který je u dietního režimu při hypofunkci štítné žlázy důležitý. Mléko a mléčné výrobky konzumujte polotučné nebo nízkotučné, sýry doporučuji vybírat do 30 % t. v s. Jezte všechny přílohy, obiloviny a mlýnské a pekárenské výrobky. Pokud trpíte nadváhou, doporučuji přílohy nahradit zeleninou, zeleninovým salátem nebo přílohy jezte v polovičním množství. Stejně tak pečivo můžete nahradit zeleninou nebo jíst celozrnné pečivo, ale v polovičním množství. Nezapomínejte na pravidelný pitný režim, vhodná je voda, minerální voda (nutno střídat, kvůli obsahu minerálů), ředěné ovocné džusy, čaj ovocný či bylinkový. Ve většině případů u dietního režimu hypofunkce štítné žlázy předepisuje lékař hormony štítné žlázy, které je nutno užívat dle pokynů lékaře. Pokud trpíte nadváhou či obezitou v důledku hypofunkce štítné žlázy, můžu Vám doporučit dietní jídelníček na redukční dietu. Jídelníček je rozdělen do šesti denních dávek, průměrné množství kilodžaulů je 5500 za den a 40 g tuků za den. Jídelníčky odpovídají podmínkám při redukční dietě. Jídelníček diety si můžete objednat na našich webových stránkach a mají kód REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 a REDUKCE-8. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz