Dotaz
Dobrý den, už 3 roky mám sníženou hladinu hemoglobinu a ať jím cokoliv, tak nepřibírám. Je mi 25 let měřím 165 cm a vážím pouze 46 kg. Docela mě to uz omezuje, pořád jsem unavená, chce se mi spát a nemám uz chut na nic. Skoro pořád jsem doma. Už nevím co mám dělat abych přibrala a zvýšila hodnotu hemoglobinu. Děkuji předem za odpoveď.
Jana, Plzeň
Odpověd
Vážená paní, příčinou Vašich problémů je anémie v důsledku snížené hladiny hemoglobinu. Anémie způsobuje mimo jiné únavu, nechutenství, apatii. Příčiny nedostatku hemoglobinu (krevního barviva mohou být různé): např. nedostatek železa v potravě, nedostatečné vstřebávání železa. Doporučuji Vám jíst hodně masa, vnitřností, (železo je obsaženo též v rajčatech, sušených meruňkách, cereáliích). Hlavní část stravy mají tvořit obiloviny, brambory, luštěniny, výrobky z obilovin, na druhém místě ovoce, zelenina, maso (zdroj železa), na dalším místě mléko a mléčné výrobky, vejce. Můžete si dopřát dostatek sladkostí, ale nemají tvořit hlavní část stravy. Doporučuji lehkou stravu se zvýšeným množstvím sacharidů a železa, dostatkem tuků, bílkovin, vitamínů a minerálů. Jídlo má být rozděleno do menších porcí, jíst často 5–6x denně. Vhodné je sníst lehkou sacharidovou stravu před spaním. Doporučuji dle Vašich možností si po jídle lehnout – přispívá to ke zvýšení tělesné hmotnosti i k lepšímu trávení. Rovněž Vám doporučuji častý pobyt na čerstvém vzduchu (nedostatek kyslíku bývá též příčinou únavy). Jako doplněk doporučuji během dne popíjet Nutridrink – jedná se o vysokoenergetický doplněk stravy s dostatkem živin, vitamínů, minerálů, který lze zakoupit v lékárnách. Jiné příčiny nedostatku hemoglobinu u anémie, než nedostate železa v potravě lze zjistit lékařským vyšetřením. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz