Dotaz
Vážená redakce, prosím o radu, kde sehnat vyčerpávající informace o nutné úpravě stravovacího režimu při diagnostikované dně. Znám jen rámcové rady typu - vynechat černý čaj, ale co zelený čaj, roibos, mathé a pod.? Co zelenina a koření? Budu ráda, když se o tom dozvím co nejvíc. Děkuji
Monika, Zábřeh na Moravě
Odpověd
Děkuji za dotaz. Primární dna je genetická porucha metabolismu purinů projevující se zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi a ve tkáních. Sekundární dna vzniká nadměrným rozpadem nukleoproteinů např. při některých krevních nemocech. Podkladem dny je uzlíkovitý útvar obsahující krystalky solí kyseliny močové tzv. TOFUS. Bílé krvinky nestačí na likvidaci mikrokrystalů a způsobují zánět. Tofus je ohraničený zánětlivou reakcí a vazivovou tkání. Tofy bývají v málo prokrvených tkáních jako jsou chrupavky v okolí kloubu, ve šlachách i ve svalech. U diety při dně je nutné sledovat, kolik každá potravina obsahuje soli kyseliny močové (puriny) a kyseliny šťavelové (oxaláty). Ze stravy úplně vylučujeme potraviny s obsahem 150-800 mg a více purinových látek Omezujeme potraviny se středním množstvím purinových látek to je 50-150 mg Základ stravy by měly tvořit potraviny, které obsahují méně než 50 mg purinových látek. Potraviny s vysokým obsahem kyseliny šťavelové se snažíme v potravě omezovat. Důležitým faktorem je také to, že zvýšení hladiny kyseliny močové v krvi způsobuje spíše delší hladovění než jídla bohatá na puriny. Ze zeleniny u diety při dně se vylučují špenát, chřest, zelený hrášek, luštěniny a ostatní druhy zeleniny můžete používat. Z koření se při dně vylučuje pepř, paprika, nové koření, tymián, muškátový květ, muškátový ořech, bobkový list, zázvor, ostatní druhy koření používat můžete. Můžete také zkusit náš komplexní dietní předpisový jídelníček na dnu. S pozdravem
redakce serveru dietologie.cz