Dotaz
Dobrý den, chtěla jsem Vás poprosit, zda mi neporadíte, kolik mám mít příjem kalorii za den. Je mi 26 let, měřím 170 cm a vážím 65 kg. Mám sedavé zaměstnání, pohybu je tak jednou týdně aerobik nebo zumba. Se zdravou výživou nemám problém, ale nevím, kolik mám přijmout kalorií, abych zhubla 5 kg. Dělám to pro svoje sebevědomí. Mám sníženou funkci štítné žlázy a dietní režim by mi pomohl. Beru léky Letrox 100. Velmi děkuji za odpověď.
Věra, Plzeň
Odpověd
Dobrý den, u snížené funkce štítné žlázy, pokud berete léky Letrox 100 a máte pocit, že se Vám zvyšuje váha, doporučuji úpravu stravy, změnit stravovací zvyklosti a pokud budete mít zájem, dodržovat dietu redukční. U tohoto typu stravovaní je nevhodné konzumovat sladkosti, čokolády, cukrovinky, oplatky, oplatky polévané čokoládou, sladká jídla, koláče, bonbóny, zmrzliny, tučná masa, tučné výrobky, konzervy, polotovary, paštiky, uzeniny, instantní jídla, jídla z fast foodu, hranolky, chipsy, smažená jídla, sladké nápoje, sirupy, sladké minerálky apod.. Do jídelníčku denně zařazujte pečivo celozrnné, bílkovinné potraviny (sýry tvarohové, ne však sýry tavené), sýr tvrdý, ne však sýr tvrdý uzený, vhodné jsou jogurty (ne tučné smetanové jogurty), vhodné je polotučné mléko (dle chuti, jak kdo má rád), vhodné jsou zakysané mléčné výrobky – kefír, podmáslí, acidofilní mléko. Denně do jídelníčku zařazujte ovoce a zeleninu – veškeré druhy, tak aby celkové množství dalo dohromady 500 g za den (ovoce, zelenina obsahuje prospěšnou vlákninu, která velmi příznivě působí na střeva a také odvádí přebytečný cholesterol z organismu). Jezte přílohy – brambory, rýži, rýži natural, těstoviny, těstoviny celozrnné, těstoviny špaldové, bulgur, tarhoňu, knedlíky, noky – v menším množství, luštěniny. Vybírejte libové druhy masa – kuřecí, krůtí, vepřovou kýtu, hovězí zadní, jednou týdně dbejte na to, abyste měla rybu. Mohou být ryby jakékoli – říční ryby, mořské, tuňák ve vlastní šťávě, nebo pokrm z ryby insalatissimo rio mare (např. s kuskusem). Důležitá je v jídle pravidelnost, jíst v malých porcích a hlavně nehladovět. Více informací, kolik jíst denně kaloriií např v dotazu kolik denně příjímat bílkovin tuku sacharidů kJ a další zajímavé informace se dočtete na našich stránkách. Dle Vašeho zájmu si můžete objednat jídelníčky na redukční dietu. Jídelníčky můžete objednávat z našich stránek. S pozdravem.
Bc. Hana Stavělová DiS z redakce dietologie.cz