Dotaz
Dobrý den, mám takový malý dotaz... Je mi 22 let a XX.6.2011 mě strašně začalo bolet břicho, jakoby mezi prsama a nalevo pod žebrama. Nemohla jsem se vůbec hýbat, pomalu ani dýchat. Mamka mě vezla v půl páté ráno do nemocnice. Nechali si mě tam a nejdříve zjistili, že mám ucpané žlučovody a extrémně vysoký cholesterol (prý mám nějakou cholesterolemii, ani nevim, jak se to píše). Po 2 dnech nejedení a samých kapačkách jsem byla na "cétéčku" a zjistili, že mam pankreatitidu a že část té slinivky nekrotizuje.. Na vašich stránkách jsem četla dotaz (článek) jedné paní, že to měl její manžel taky a že mu dávali ty mastné polévky atd. Měla jsem stejný problém. Taky mi občas dali něco mastného, jinak suchary, přesnídávky, rýži s mrkví, dušenou mrkev, brambory, těstoviny atd. To už bylo ok :). Byla jsem na oddělení 3 dny, pak co zjistili, že mam silně nemocnou slinivku, tak jsem byla 4 dny na "áru", dávali mi výživu, odvodňovali mě. Poté se to o hodně zlepšilo, tak mě pustili zpět na oddělení, kde jsem byla předtím. Za 11 dní jsem tam zhubla 8 kg. Když mě propouštěli, dostala jsem od nich papír, kde psali co smím a nesmím jíst a konečně se dostávám ke svým dotazům. 1) Jak dlouho mám držet pankreatickou dietu a jak dlouho tu žlučníkovou dietu? 2) Kdy můžu postupně jíst i jinou zeleninu (okurky, rajčata....)? A co tmavé pečivo? (vím, že starší rohlíky). 3) Jak dlouho nesmím kouřit a pít alkohol? 4) Kamarádka mi doporučila pít nějaký mladý ječmen (sušená šťáva z lístků) a jíst mořskou řasu (chlorella se to jmenuje). Myslíte, že je to dobré pít a jíst hned poté, co jsem se vrátila z nemocnice? Prý to pomáhá na takovéto záněty slinivky, čistí to vnitřek. Děkuji za odpověď.
Anna, Praha
Odpověd
Vážená paní, Pankreatitida je chronické onemocnění slinivky, postupně se přechází od nejpřísnější k méně přísné dietě až se přejde k dietě s omezením tuků (dieta č. 4, tzv. žlučníková dieta). Více informací naleznete na našich webových stránkách. Tuto dietu, tj. dietu s omezením tuků je třeba dodržovat celoživotně, i když Vaše slinivka nedá o sobě vědět, stačí dietní chyba, např. konzumace nadýmavé potraviny (hruška, okurka, luštěniny, paprika) nebo semínek, např. tmavého pečiva, nebo alkoholu, cigarety (dráždivá látka) může vyvolat akutní zánět slinivky břišní. Rajčata jsou u diety č. 4 povolena, ale bez zrníček. Dietní postup při pankreatické dietě je individuální a záleží na zdravotním stavu pacienta. Jsou 4 stupně pankreatické diety (dle přísnosti), několik dní velmi přísné diety je dobré pro slinivku, i když méně pro Váš pocit. Při přechodu z jednoho stupně na druhý doporučuji maximální opatrnost. Nové potraviny se zkouší v malých dávkách. Při potížích je nutné se vrátit k původnímu stupni, ke stupni, u kterého jste necítila potíže (tj. o stupeň níž). Strava má šetřící charakter mechanicky (ne slupky, zrníčka, kůrky, šlachy, apod.), termicky (ne příliš horké, studené), chemicky (ne dráždivé látky, nadýmavé potraviny). Stupně pankreatické diety: 1. stupeň při akutním zánětu slinivky nic ústy, absolutní hladovka, žíznivka (pacient je v nemocnici a dostává infuze). 2. stupeň čaj s glukózou (glukopurem) po lžičkách (čaj ruský nebo slabý černý), jinak infuze. Strava ústy začíná šlemovými polévkami (vývar z rýže, odvar z ovesných vloček), postupně přidat suchary, jablečné pyré, jablečný kompot, mrkvovou šťávu, bramborovou kaši s vodou (ne mlékem). Postupně přidat netučný tvaroh, vařené libové drůbeží maso (krůta, kuře). Používáme pouze vaření, vaření v páře, dušení bez tuku. Porce masa, mléčných výrobků podáváme ve velmi malých dávkách. Nápoje: ruský čaj, slabý černý čaj. 3. stupeň porce masa, mléčných výrobků jsou větší, přidává se kompoty (hlavně meruňkový, broskvový, jablečný), další netučné mléčné výrobky, mrkev, petržel. Vaříme, dusíme bez tuku. Nápoje: ruský čaj, slabý černý čaj, stolní vody bez příchuti a oxidu uhličitého. 4. stupeň (rekonvalescence) strava má realimentační charakter. Potraviny: mléko (pouze při snášenlivosti), hovězí zadní maso, libová šunka, netučné ryby, drůbež netučná bez kůže, hlávkový salát, červená řepa, malé množství fazolky, zeleného hrášku, mrkev, petržel. Nápoje při pankreatické dietě: jako u třetího stupně, postupně jako u diety č. 4. Postupně se přechází na dietu č. 4 = dieta s omezením tuků. Co se týká mořské řasy chlorela i čaje z ječmenných lístků (Barley Essence Green Tea), obojí obsahuje kvalitní rostlinné bílkoviny, vitamíny, minerály, obojí má velké detoxikační, antioxidační a regenerační účinky, podporuje krvetvorbu. Doporučuji obojí konzumovat až u 4. stupně, tj. až u diety č. 4, která se též užívá při onemocnění žlučníku. Vaše slinivka je hodně podrážděná. Z tohoto důvodu Vám doporučuji být velice opatrná. V případě Vašeho zájmu si lze objednat na našich webových stránkách vzorový jídelníček, který obsahuje též recepty. Jídelníčky diety mají kód TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4. Tyto jídelníčky jsou s omezením tuků. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz