Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Dotaz
Dobrý den, mám takový malý dotaz... Je mi 22 let a XX.6.2011 mě strašně začalo bolet břicho, jakoby mezi prsama a nalevo pod žebrama. Nemohla jsem se vůbec hýbat, pomalu ani dýchat. Mamka mě vezla v půl páté ráno do nemocnice. Nechali si mě tam a nejdříve zjistili, že mám ucpané žlučovody a extrémně vysoký cholesterol (prý mám nějakou cholesterolemii, ani nevim, jak se to píše). Po 2 dnech nejedení a samých kapačkách jsem byla na "cétéčku" a zjistili, že mam pankreatitidu a že část té slinivky nekrotizuje.. Na vašich stránkách jsem četla dotaz (článek) jedné paní, že to měl její manžel taky a že mu dávali ty mastné polévky atd. Měla jsem stejný problém. Taky mi občas dali něco mastného, jinak suchary, přesnídávky, rýži s mrkví, dušenou mrkev, brambory, těstoviny atd. To už bylo ok :). Byla jsem na oddělení 3 dny, pak co zjistili, že mam silně nemocnou slinivku, tak jsem byla 4 dny na "áru", dávali mi výživu, odvodňovali mě. Poté se to o hodně zlepšilo, tak mě pustili zpět na oddělení, kde jsem byla předtím. Za 11 dní jsem tam zhubla 8 kg. Když mě propouštěli, dostala jsem od nich papír, kde psali co smím a nesmím jíst a konečně se dostávám ke svým dotazům. 1) Jak dlouho mám držet pankreatickou dietu a jak dlouho tu žlučníkovou dietu? 2) Kdy můžu postupně jíst i jinou zeleninu (okurky, rajčata....)? A co tmavé pečivo? (vím, že starší rohlíky). 3) Jak dlouho nesmím kouřit a pít alkohol? 4) Kamarádka mi doporučila pít nějaký mladý ječmen (sušená šťáva z lístků) a jíst mořskou řasu (chlorella se to jmenuje). Myslíte, že je to dobré pít a jíst hned poté, co jsem se vrátila z nemocnice? Prý to pomáhá na takovéto záněty slinivky, čistí to vnitřek. Děkuji za odpověď.
Anna, Praha
Odpověd
Vážená paní, Pankreatitida je chronické onemocnění slinivky, postupně se přechází od nejpřísnější k méně přísné dietě až se přejde k dietě s omezením tuků (dieta č. 4, tzv. žlučníková dieta). Více informací naleznete na našich webových stránkách. Tuto dietu, tj. dietu s omezením tuků je třeba dodržovat celoživotně, i když Vaše slinivka nedá o sobě vědět, stačí dietní chyba, např. konzumace nadýmavé potraviny (hruška, okurka, luštěniny, paprika) nebo semínek, např. tmavého pečiva, nebo alkoholu, cigarety (dráždivá látka) může vyvolat akutní zánět slinivky břišní. Rajčata jsou u diety č. 4 povolena, ale bez zrníček. Dietní postup při pankreatické dietě je individuální a záleží na zdravotním stavu pacienta. Jsou 4 stupně pankreatické diety (dle přísnosti), několik dní velmi přísné diety je dobré pro slinivku, i když méně pro Váš pocit. Při přechodu z jednoho stupně na druhý doporučuji maximální opatrnost. Nové potraviny se zkouší v malých dávkách. Při potížích je nutné se vrátit k původnímu stupni, ke stupni, u kterého jste necítila potíže (tj. o stupeň níž). Strava má šetřící charakter mechanicky (ne slupky, zrníčka, kůrky, šlachy, apod.), termicky (ne příliš horké, studené), chemicky (ne dráždivé látky, nadýmavé potraviny). Stupně pankreatické diety: 1. stupeň při akutním zánětu slinivky nic ústy, absolutní hladovka, žíznivka (pacient je v nemocnici a dostává infuze). 2. stupeň čaj s glukózou (glukopurem) po lžičkách (čaj ruský nebo slabý černý), jinak infuze. Strava ústy začíná šlemovými polévkami (vývar z rýže, odvar z ovesných vloček), postupně přidat suchary, jablečné pyré, jablečný kompot, mrkvovou šťávu, bramborovou kaši s vodou (ne mlékem). Postupně přidat netučný tvaroh, vařené libové drůbeží maso (krůta, kuře). Používáme pouze vaření, vaření v páře, dušení bez tuku. Porce masa, mléčných výrobků podáváme ve velmi malých dávkách. Nápoje: ruský čaj, slabý černý čaj. 3. stupeň porce masa, mléčných výrobků jsou větší, přidává se kompoty (hlavně meruňkový, broskvový, jablečný), další netučné mléčné výrobky, mrkev, petržel. Vaříme, dusíme bez tuku. Nápoje: ruský čaj, slabý černý čaj, stolní vody bez příchuti a oxidu uhličitého. 4. stupeň (rekonvalescence) strava má realimentační charakter. Potraviny: mléko (pouze při snášenlivosti), hovězí zadní maso, libová šunka, netučné ryby, drůbež netučná bez kůže, hlávkový salát, červená řepa, malé množství fazolky, zeleného hrášku, mrkev, petržel. Nápoje při pankreatické dietě: jako u třetího stupně, postupně jako u diety č. 4. Postupně se přechází na dietu č. 4 = dieta s omezením tuků. Co se týká mořské řasy chlorela i čaje z ječmenných lístků (Barley Essence Green Tea), obojí obsahuje kvalitní rostlinné bílkoviny, vitamíny, minerály, obojí má velké detoxikační, antioxidační a regenerační účinky, podporuje krvetvorbu. Doporučuji obojí konzumovat až u 4. stupně, tj. až u diety č. 4, která se též užívá při onemocnění žlučníku. Vaše slinivka je hodně podrážděná. Z tohoto důvodu Vám doporučuji být velice opatrná. V případě Vašeho zájmu si lze objednat na našich webových stránkách vzorový jídelníček, který obsahuje též recepty. Jídelníčky diety mají kód TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4. Tyto jídelníčky jsou s omezením tuků. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz