Dotaz
Dobrý den, obracím se na Vás s radou. Byla mě zjištěna nemoc DNA, našla jsem si vhodné potraviny, které bych měla jíst. Ráda bych si ale také něco uvařila, jenže marně hledám a sháním nějaký jídelníček na nemoc dna. Mohli by jste mi poradit, či pokud to bude možné nějaký jídelníček poslat? Předem děkuji za odpověď s pozdravem.
Marie, Tábor
Odpověd
Dobrý den, nemoc dna je zánětlivé revmatické onemocnění, projevuje se zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi. Ve stravě by se měly omezovat nebo úplně vylučovat (dle závažnosti onemocnění) purinové látky, které jsou obsaženy v některých potravinách. U diety při dně se jedná především o vyloučení těchto potravin – mladé maso – zejména drůbež, dále uzeniny, vnitřnosti, masové extrakty, silné masové vývary. Mořské ryby, zejména sardinky, slanečci, sardelky. Z rostlinných zdrojů to je zelený hrášek, chřest, špenát, fíky. Nutné je také vyloučit luštěniny hrách, čočku, fazoli. Ve stravě se také omezuje silný černý čaj, silné kakao, nápoje alkoholické, káva. Jídlo byste si měla rozvrhnout na 4 – 5 porcí denně. Jezte v klidu, po menších porcích. Ráno snídejte např. ovocný čaj nebo mléko, či jiný mléčný výrobek, bílkovinnou potravinu např. sýr, vejce, pomazánky (ne však z uzenin nebo masa), máslo, pečivo. Na svačinu jezte ovoce či zeleninu (povolené druhy). Oběd se doporučuje jíst bez polévky (nejsou vhodné vývary). Můžete jíst všechny přílohy (brambory, rýže, těstoviny, noky, bulgur, tarhoňa a další) + zeleninový pokrm. Podle závažnosti onemocnění a dle doporučení lékaře se zařazuje maso (většinou vepřové či hovězí) a to v poloviční dávce (cca 50–60 g – v syrovém stavu). Můžete jíst omáčky, dušenou zeleninu (povolené druhy), zeleninové saláty, bramboráky, bramborové pokrmy. Na svačinu je vhodné pečivo, bílkovinný výrobek (jogurty, jogurtové koktejly, tvarohové pokrmy a další). Večeře je obdobná jako oběd. Pokud máte zájem, můžete si objednat dna jídelníčky, vhodné na nemoc dna, které najdete na našich stránkách jídelníčků. Jídelníčky vhodné při onemocnění dna mají kód DNA–1 a DNA–2, případně můžete vyzkoušet jídelníček s kódem DNA–3–DIA–6–TUKY–5–SETRICI–1, který je ale zároveň vhodný pro další diety (diabetická dieta a dieta s omezením tuků).
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz