Dotaz
Dobrý den, prosila bych o návrh nějakého jídelníčku pro nemoc dna. Tatínkovi, kterému je 72 let zjistili minulý týden dnu a jelikož jeho strava byla všeobecná, nemám absolutně žádné nápady na recepty dna. Prosím o nějaký jídelníček a popř. i recepty dna (může být i odkaz na nějakou knihu). Otec se též léčí na srdce a má slabou cukrovku. Mockrát děkuji za pomoc. Krásné dny
Dagmar, Sedlčany
Odpověd
Dobrý den, u receptů při onemocnění dna se vylučují masové šťávy, extrakty z masa, mladé druhy masa, vnitřnosti... (podle aktuálního zdravotního stavu se může zařadit maso 1-2 x týdně v polovičním množství - jen hovězí, vepřové zadní). Absolutně nevhodné jsou mořské ryby, sardinky, slanečci, rybí konzervy, zavináče, kaviár... Z rostlinných zdrojů jsou nevhodné luštěniny (čočka, fazole, hrách, fazole mungo...), dále špenát, chřest, hrášek zelený, fíky. Nedoporučuje se čokoláda, silné kakao, silný černý čaj, káva, alkohol. Z koření je nevhodná paprika sladká nebo pepř. Může jíst mléčné výrobky, mléko, vejce, těstoviny, rýži, pečivo, brambory, obiloviny. U receptů cukrovky (diety při diabetes mellitus) je nutné vyvarovat se sladkých jídel, sladkostí a zařazovat ve správně odváženém množství sacharidové potraviny. Sacharidovými potravinami jsou myšleny obiloviny, mlýnské a pekárenské výrobky (pečivo), brambory, těstoviny, rýže, knedlíky, noky... Můžu Vám nabídnou jídelníčky z naší nabídky. Jídelníček pod kódem DNA-3-DIA-6-TUKY-5-SETRICI-1 je týdenní jídelníček pro pacietny s dnou, cukrovkou. Je vhodný též pro pacienty s onemocněním srdce, protože jsou v něm zařazeny rostlinné oleje a tuky a je šetřící, tudíž nezatěžuje zažívací trakt. Vhodnými jídelníčky by mohli být také DNA-1-REDUKCE-5 a DNA-2-REDUKCE-6. Jídelníčky jsou vhodné pro pacienty s dnou, ale jsou také určeny pro ty co chtějí při této nemoci zhubnout. Je tedy možné, že při skladbě takových jídelníčků může Váš otec ztratit několik kilogramů na váze. Možná záměna by mohla být taková, že si přidáte do receptů více pečiva či přílohy. Objednávkový formulář naleznete na stránce s jídelníčky. Můžete také vyzkoušet naše dna recepty – jídla určená pro dietu při dně. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz