Dotaz
Dobrý den, je mi 16 let. Měřím 165 cm a vážím 66 kg. Chtěla bych poradit jak zhubnout alespoň 14 kg nejlépe za 10 dní :). Dokážu sportovat i jíst zdravě jen si to sama nedokážu rozvrhnout. Děkuji za odpověď.
Diuška, Bohumín
Odpověd
Dobrý den, po vypočítání BMI kalkulačkou (body mass indexu) vyšlo číslo 24, což znamená, že máte váhu ku výšce v normě. Vzhledem k tomu, že jste mladá, organismus se stále vyvíjí, nedoporučuji Vám hubnou, ale spíše žít zdravě, jíst racionálně, nepřejídat se a mít dostatečnou pohybovou aktivitu. Štíhlá zůstanete když vyloučíte z jídelníčku sladkosti, cukrovinky, zákusky, jídla z rychlých občerstvení (hranolky, hamburgery, langoše... pokrmy s tatarkou nebo kečupem...). Jezte malé objemy jídla častěji za den (5x denně), nejezte ve spěchu nebo při chůzi. Volte jídla lehčího charakteru, pokrmy z kuřecího, krůtího, králičího masa, občas hovězí nebo vepřová kýta či vepřová panenka. Jídla by měly být doplněny vždy zeleninou ať už tepelně upravenou nebo salátem či zeleninovou oblohou. Kuřecí prsa + brambory + míchaná dušená zelenina (může být připravená z mražené zeleninové směsi). Časteji zařazujte ryby sladkovodní i mořské. Mohou být i tučnější druhy, rybí tuk je velmi zdravá hodnotná surovina. Masné výrobky a uzeniny jíst nemusíte, pokud máte ráda uzeninu, doporučuji libovou kuřecí nebo krůtí šunku, libové párky. Z pečiva vybírejte celozrnné výrobky nebo tmavý chléb. Obsahují dostatek vlákniny, která je prospěšná na střeva a odvádí přebytečný tuk z organismu (převážně cholesterol). K pečivu jsou vhodné pomazánky nebo sýry na tvarohovém základě (budapešťská pomazánka, pažitková pomazánka, sýr lučina, sýr žervé...), vhodné jsou taky sýr cottage, mozzarela, eidam, parmazán, gouda, sýry ementálské typu. Zařazujte hodně ovoce a zeleninu, druhy střídejte, dělejte si různé zeleninové saláty se zálivkou (ocet, sůl, cukr) + sypané sýrem nebo šunkou, případně kuřecí a jiné. Nevynechávejte přílohy brambory, rýži, těstoviny, špagety, noky... Jezte pestrou vyváženou stravu. Pokud budete jíst všechno, obsáhne Vaše strava vyváženého poměru bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů, které organismus potřebuje a budete štíhlá. Dbejte na dostatečný pitný režim, pitná voda z vodovodu, minerální vody perlivé i neperlivé (nutno střídat jednotlivé druhy, kvůli obsahu solí a minerálů), ředěné džusy. Tekutin byste měla vypít 1,5 l / den. Doporučuji též dostatečný pohybový režim pro šíthlou linii, každý den např: chůze, chůze do schodů, jízda na kole, plavání, fitness centra, spinning, aerobik. Doma můžete cvičit dřepy, sklapovačky, sedy-lehy. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz