dietologie.cz|xml/rss|Text verze|Grafická verze|Tisk
Chat s nutriční terapeutkou (výživovým poradcem)Přezdívka:
Dotaz:

Teorie

Flavonoidy

11.6.2011 11:32Flavonoidy je široká skupina látek rostlinného původu (celkem 8000, v potravě je jich 4000). Základní chemickou strukturou flavonoidů jsou rostlinné fenoly se dvěma benzenovými kruhy spojenými tříuhlíkovým řetězcem (flavan=C6-C3-C6)

Autor článku: Evžena Janovská DiS, nutriční terapeut


revidováno dne: 11.6.2011

Flavonoidy v potravinách
foto: redakce@dietologie.cz
Flavonoidy nejsou pro tělo nepostradatelné, lidský organismus se bez nich obejde, ale jsou zdraví prospěšné. Pomáhají při léčbě i prevenci mnoha chorob. Mezi hlavní skupiny flavonoidů ve výživě člověka patří flavanely, flavanony, flavony, flavanoly, proantokyanidy, kyanidy a isoflavonoidy. Většinou jsou to látky barevné, řadí se mezi barviva. Vyskytují se v ovoci a zelenině. Některé se vyskytují v obilovinách (např. rutin je obsažen v pohance /rutin má pozitivní vliv na pružnost krevních kapilár i na metabolismus kyseliny askorbové/).

Účinky


Flavonoidy chrání především vnitřek cév (žil, tepen), způsobují, že jsou pružné. Flavonoidy ovlivňují i určité enzymové systémy, tím si lze vysvětlit jejich hepatoprotektivní účinek (chrání jaterní buňky). Flavonoidy mají též vysoký antioxidační účinek a váží se na estrogenní receptory (pozitivní vliv na ženy v menopauze). Flavonoidy zabraňují oxidaci LDL cholesterolu volnými radikály, což je důležitý počáteční kruh tvorby aterosklerotických částic v cévách. Oxidované lipidy (tuky) nelze zpět uvolnit do cirkulace. Flavonoidy mají antiagregační (protisrážlivý) účinek (brání tvorbě trombů).

Nejvýznamnější zdroje flavonoidů


Flavonoidy se nachází v čaji, ovoci, zelenině, zejména v jablkách, červeném víně, cibuli, hlavně v jejích červených odrůdách, v červené, žluté a zelené zelenině. Káva a kvalitní hořká čokoláda jsou též významným zdrojem flavonoidů. Dalším zdrojem je chmel, sója, pohanka (rutin), vinná réva, třešně, višně, švestky, černé olivy, hrušky, ostružiny, rybíz, borůvky, maliny, červená řepa. Fytoestrogeny (rostlinné estrogeny) se nacházejí v sójových bobech, luštěninách, celozrnné pšenici, červeném jeteli. Dalším zdrojem je roketa (jednoletá zelená bylina, používá se jako salát, má ředkvičkovitou chuť), arónie (keř čeledi růžovitých-okrasná funkce, plody jsou měkké o málo větší než černý rybíz, pooužití: saláty, kompoty).

Závěr


Nejsou choroby, které by byly způsobeny nadbytkem nebo nedostatkem flavonoidů. jsou pro nás důležité, v pestré, vyvážené stravě je jich dostatek.revidováno dne 11.6.2011

Nutriční anamnéza – dotazník

Mohlo by Vás zajímat

Recepty

Brokolicový salát

kJ: 374,7
Zelný salát

kJ: 282.5
Bílkoviny: 1.1 g
Tuky: 5.2 g
Sacharidy: 4.3 g
Bezlepková bábovka

kJ: 2442,3
Těstoviny s brokolicí a nivou

kJ: 2546.4
Bílkoviny: 23.8 g
Tuky: 20.4 g
Sacharidy: 84.3 g
Rizoto s krůtím masem

kJ: 2421,6
Plátky šmakouna na broskvích

kJ: 734.3
Bílkoviny: 12.7 g
Tuky: 8.3 g
Sacharidy: 12.9 g
Dietní grilovaný holandský pstruh-stříbrnice

kJ: 1423,9
Osvěžující letní pohár

kJ: 989.0
Bílkoviny: 7.4 g
Tuky: 4.9 g
Sacharidy: 41.0 g
Zapečené brambory s klobásou

kJ: 1986,1

Hlavní kategorie
Diety / Seznam a popis diet .. čísla diet
Výživa / Směry ve výživě, zdravá výživa...
Teorie / Bílkoviny, tuky, sacharidy...
Dietologická poradna / Nutriční poradna
Dietní recepty / Dietní i nedietní recepty s kJ
Dieta jídelníček / Jídelníčky na dietu
Bezlepkové potraviny / BLP výrobky
Výživový poradce Praha / nutriční poradna