Dotaz
Dobrý deň, nie som už najmladší (78) a doteraz som si žil bezstarostne, okrem problémov s chrbticou (som po rekonštručnej operácii) som ani nevedel, čo je to byť chorý. Teraz sa to ale začalo na mňa hrnúť. Začalo to celkom "nevinnými problémami" s plesňou na nohách, kožná lekárka mi predpísala liek FLUKO SANDOZ a lak na nechty LOCERYL 5% a po dvoch mesiacoch ma poslala na vyšetrenie krvi kvôli možnému problému s pečeňou. Pečeni nič nie je, ale zistili mi zvýšený obsah cukru (6,28) a zvýšený obsah kyseliny močovej. Obvodná lekárka mi dala leták s pokynmi pre chorých na dnu a vyzvala ma, aby som sa venoval obmedzovaniu príjmu cukrov, všetko ako prevenciu na zabránenie skutočnému ochoreniu. S hrôzou som zistil, že diety pre tieto dve choroby sú navzájom priam protichodné a teraz skutočne neviem, čo mám konzumovať a čomu sa mám vyhýbať. Prosím Vás o radu, ako by som mal zostaviť svoje jedálny lístok, aby som sa vyhol skutočnému vzniku týchto chorôb. Pri hľadaní východiska som nenašiel žiadny odkaz, ktorý by mi poradil. Bol by som Vám veľmi zaviazaný, ak by ste mi poradili aspoň na koho by som sa mohol obrátiť s týmto mojim problémom, srdečná vďaka
Ladislav, Bratislava
Odpověd
Dobrý den podle výsledků Vašich testů z krve a následným zjištěním že máte zvýšený cukr a zvýšenou hladinu kyseliny močové byste měl dodržovat diabetickou dietu a dietu při onemocnění dna. Nemusíte mít obavu, že byste nemohl nic sníst, dieta diabetická je v podstatě racionální strava, kde je spousta povolených potravin, které můžete jíst. Důležitou zásadou je dodržovat pravidelnost v jídle, jíst po menších dávkách, nepřejídat se, jíst často až 6x denně. Měl by se ve stravě vynechat cukr, cukroviny, sladkosti, med, čokoláda a potraviny, při jejich výrobě byl použit cukr. Strava se má skládat ze složených cukrů (sacharidů), což je pečivo (nejlépe celozrnné, pokud celozrnné nejíte můžete jíst i obyčejné), příkrmy brambory, rýže, těstoviny, knedlíky, noky. Z bílkovinných potravin můžete jíst vejce, maso (vzhledem k tomu, že máte zvýšenou hladinu kyseliny močové doporučuji maso hovězí, vepřové a sladkovodní ryby). U tohoto onemocnění se totiž vynechávají mladá masa, mořské ryby. U obou onemocnění můžete jíst mléko a mléčné výrobky. Uzeninu vzhledem ke kyselině močové nedoporučuji a ani u cukrovky uzenina není vhodná a můžete se bez ní obejít. U obou onemocnění můžete jíst ovoce a zeleninu. Vzhledem ke zvýšené kyselině močové bych Vám doporučila vyloučit špenát, chřest, hrášek zelený, fíky. Ze stravy úplně vylučte výpeky z masa, silné extraktivní látky z masa, silné masové vývary, mořské ryby, slanečky, sardelky, sardinky. Diabetická dieta se musí dodržovat, pravidelnost v jídle, nehladovět a přesné odvážené dávky sacharidových potravin jsou předpokladem úspěšného zvládnutí diety. Je velmi důležité vědět, že sacharidové potraviny jsou pečivo, mouka, brambory, rýže, těstoviny, ovoce, ale také třeba jogurt ve kterém je cukr laktóza. Tyto potraviny je potřeba si v jídelníčku hlídat, nevynechávat je a jíst přesně odvážené dávky. Potraviny jako maso, mléko, sýry, zelenina, máslo, margaríny...nemusíte odvažovat a můžete jíst rozumné množství. Na stránce je ukázkový jídelní lístek, podle kterého se stravují diabetici. Jsou tam přesně uvedené dávky sacharidových i ostatních potravin. Zkombinovat dvě diety, diabetickou dietu a dietu při onemocnění dna je pro člověka, který se touto problematikou nikdy nezabýval velmi problematické a proto bych Vám doporučila osobní konzultaci např s nutriční terapeutkou, které jsou v každé nemocnici nebo zkuste navštívit diabetologickou poradnu, kde je vyškolený personál nutriční terapeuti, experti na výživu, kde Vám rádi poradí.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz