Dotaz
Dobrý den, potřebovala bych poradit, co se jídelníčku týče. Co úplně vynechat, co naopak jíst často. Je mi 46 let. Mám revmatoidní artritidu, Diabetes melitus 2. typu, nadváhu a vysoký krevní tlak. Děkuji.
Jana, Roudna u Prahy
Odpověd
Přeji pěkný den. Při revmatoidní artritidě (zánětlivé onemocnění) doporučuji zvýšit konzumaci mořských ryb. Ty totiž obsahují protizánětlivě působící omega-3 mastné kyseliny. Ideální jsou 3 porce týdně (losos, sardinky, tuňák apod. – mohou být i konzervované ve vlastní šťávě či olivovém oleji). Dále je vhodné konzumovat dostatek ovoce a především zeleniny. Přírodní látky v nich obsažené působí taktéž protizánětlivě. Nezapomínejte hodně pít – čistou vodu (nejlépe pramenitá), ovocné čaje, vodou dostatečně ředěné 100% ovocné džusy. Jelikož trpíte diabetem 2. typu a současně nadváhou, je vhodné dodržovat diabetickou redukční dietu (jistě jste byla poučena lékařem). V případě Vašeho zájmu si můžete na našich stránkách objednat jídelníčky s kódem REDUKCE-2-DIA-4 nebo REDUKCE-3-DIA-5. Podívejte se také, jak vypadá rámcový jídelní lístek pro diabetickou dietu. Důležité je jíst pravidelně a v menších dávkách, nepřejídat se. V každém případě Vám doporučuju přiměřenou tělesnou aktivitu, např. rychlejší chůze (jízda na kole, rotopedu apod.) – co nejčastěji a co nejdéle. Alespoň tedy 3 x týdně po dobu 45 minut. Upravení tělesné hmotnosti je pro Vaše zdraví velice důležité. Pro kompenzaci vysokého tlaku omezte na minimum solení a slané potraviny a pochutiny – chuť můžete dodat pokrmům pomocí bylinek (bazalka, pažitka, petrželka, kopr, aj.) a koření (sladká paprika, tymián, zázvor, nové koření apod.). Omezte také pití kávy, kofeinových nápojů a černého čaje (když už pít, tak slabý). Dále doporučuji, kromě vyloučení komerčních sladkostí a slaných pochoutek, vyhnout se všem smaženým pokrmům a jídlům typu fast-food (rychlá občerstvení). Dle Vašeho zájmu si můžete také objednat z naších stránek jídelníček s kódem REDUKCE-4-TUKY-1-RA, který je vhodný při redukční dietě, a zároveň při revmatoidní artritidě. Přeji hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová