Dotaz
Jsem žena, 33 let, měřím 169 cm a vážím 75 kg. V současné době jsem na mateřské dovolené, moje druhá dcera má 2 roky. Před otěhotněním jsem vážila 65 kg. Dceru jsem do 1,5 roku kojila a přesto, že jsem chodila pravidelně cvičit jsem nebyla schopná zhubnout. Navštívila jsem dietologa v nemocnici, kterou mám nejblíž - v Ivančicích. Radil mi pít nápoje místo jídla, ale tyto mi nechutnaly. Sice jsem něco máho zhubla, ale to bylo stresem, protože jsem měla soud s bývalým manželem. O prázdninách jsem hodně jezdila na kole a jediné kde se projevila nějaká změna, byly stehna, zhubnout stehna nepotřebuji. Zhubnout potřebuji hlavně břicho. Asi před měsícem jsem si na základě reklamy v televizi koupila tablety, prášky na hubnutí REDUCE FAT FAST. Když jsem se po 14 dnech pojídání tablet a omezování v jídle stoupla na váhu zjistila jsem, že jsem nezhubla ani deko! Rozhodla jsem se tedy pro razantnější omezení. Nejedla jsem žádné pečivo, buchty, sladkosti, ráno a večer jsem jedla ovesné vločky, na oběd jsem nejedla nic, nebo jen to, co nedojedla dcera. Po týdnu jsem měla o 2 kg méně. Bohužel mi došly prášky, po kterých jsem neměla pocit hladu a začala jsem zase normálně jíst. Sice méně, ale už bez prášků. Také chodím 3x týdndě cvičit. Po, st, pá, hodina intenzivního aerobiku + 1/2 hodiny posilování a s manželem jezdíme na kole. Zajímalo by mě, zda je to normální, že přestože mám vcelku dost pohybu, nejsem schopna zhubnout na svou původní váhu a co mám pro to udělat. Jaký máte názor na spalovač tuku LKVB6, případně jaké jiné prášky byste mi doporučili. Děkuji za Váš čas a Vaši odpověď
Daniela, Hradec Králové
Odpověd
Podle Vašich údajů (váha, výška), které jste mi zadala, jsem si vypočítala Váš Body Mass Index (je to vzorec, podle kterého se vypočítává stupeň obezity). Vyšlo mi číslo 26,25, což znamená nadváhu, která může být spojena s nízkými až lehce zvýšenými zdravotními riziky. Pravidelného pohybu máte poměrně hodně, ale pokud chcete zhubnout partie v oblasti břicha, upřednostňovala bych spíše více před aerobikem cvičební režim zvaný Kalanetika. Je to skladba posilovacích cviků, která je sestavena přímo na postižené partie těla. Existují kurzy kalanetiky nebo jsou vydané nejrůznější knihy o tomto cvičení. V aerobiku klidně pokračujte, je to dobrý zbůsob, jak spalovat energii. Doporučovala bych zde upravit jídelníček. Uvádíte, že jste nejedla přes den skoro nic a ráno a večer jen ovesné vločky. Ovesné vločky jsou sice vhodná, výživná potravina, která obsahuje spoustu vitamínu B, ale rozhodně jí není vhodné jíst na večer. Obsahuje spoustu škrobu (složeného cukru), který má tendenci se ukládat v podobě tuku, pokud jej ovšem večer nějak nespálíme. Není vhodné přes den hladovět, kdy tělo potřebuje energii. Tělo si přes den zvyklo na úsporný režim a tak část večerních živin přemění na tukové zásoby. Při snižování hmotnosti nesmíte hladovět, naopak je potřeba jíst často a menší porce (velmi účinné je servírovat oběd na dezertní talířek). My redukčním dietám zařazujeme většinou i druhou večeři, což znamená např. jen jablko nebo zeleninu popřípadě jinou potravinu, před tím, než půjdou spát. Ani snídaně by se neměla vynechávat. Ze zkušenosti víme, že takový jídelníček mnoho lidí po úspěšném začátku nedodrží, a mírně přibudou na váze. Potom se opět ale k jídelníčku vrátí, a pokračují dále. Správný redukční jídelníček je chutný a pestrý, měli bychom si vybírat jídla ze všech druhů potravin. Vyhýbáme se však potravinám s vyšším obsahem tuku. Je důležité věnovat velkou pozornost nákupu potravin, dívat se na etikety kolik co obsahuje hlavně kJ (kilodžaulů = energie) a tuků. Např. sýry vybíráme tak do 30 % t.v s. Na trhu je spousta mléčných a bílkovinných potravin s velmi nízkým obsahem tuku. Na některých druzích jogurtů je dokonce uváděno 0 % tuku. Nenechte se tím ale zmást, tuk je obsažen téměř všude a my bychom s ním měli stále počítat (je to tzv. skrytý tuk). Proto bychom ze stravy měli úplně vynechat tuk volný, to je ten, který dáváme do pokrmů (chleba + máslo, jíška, polévky, masové šťávy...). Jestli máte možnost si vařit pouze jednu porci pro sebe, tak uděláte dobře. Věnujte velkou pozornost technologické úpravě pokrmů. Používáme vaření, dušení, pečení., vše připravujeme bez tuku. Zeleninu nebo cibuli je opět vhodné opražit nasucho. Jistě sama víte, že takové smažení není moc vhodné pro redukční dietu. Hlavní živiny rozdělujeme na bílkoviny, tuky, sacharidy a přídatné živiny jsou voda, minerály, vitamíny...
redakce serveru dietologie.cz