Dotaz
Dobrý den, v knize čtyřhodinové tělo (autor Timothy Ferriss) jsem se dočetl o nízkosacharidové dietě. Přijde mi to jako dobrý způsob, jak zhubnout, ale ještě jsem hledal nějaké informace a zkušenosti na Internetu. Hodně lidí upozorňuje na to, že dlouhodobý nedostatek sacharidů není zdravý. Ale autor uvedené knihy drží tuto dietu již několik let bez negativních dopadů na zdraví. Má totiž vyhrazený jeden den v týdnu, kdy může jíst naprosto cokoliv. Jaký je váš názor na takto upravenou nízkosacharidovou dietu? Je to i tak problém kvůli nedostatku sacharidů? Nebo jednou týdně stačí sníst nějaké pečivo, rýži nebo trochu brambor? Další podstatná úprava je, že téměř ke každému jídlu se jí luštěniny. Toto jsou povolené potraviny. Proteiny: vejce, kuřecí prsa nebo stehna, ryby, vepřové, hovězí. Luštěniny: čočka, fazole, sójové boby a zelenina. S pozdravem.
Čeněk, Čeladná
Odpověd
Přeji pěkný den, knihu, o které píšete (čtyřhodinové tělo), také vlastním a mám zhruba prostudovanou. Ferriss staví veškerá svá doporučení při nízkosacharidové dietě na pokusech, které prováděl mnoho let na sobě a dalších lidech. Jeho hlavním cílem je dokázat, že lze dosáhnout (v očích normálního člověka) extrémních výsledků a daří se mu to. Co se týká konkrétně nízkosacharidové diety, obecně se dá říci, že odpovídá nejnovějším poznatkům na vhodný způsob hubnutí. Jsou tu však některá ALE. Je potřeba dbát na individualitu každého člověka, tzn., že jsou lidé, kteří bez problémů snáší zvýšený (v očích některých odborníků spíše nadměrný) příjem bílkovin a jsou lidé, kterým to vyhovovat nebude. Tímto rozdělením se zabývá tzv. metabolická typologie, která rozděluje lidi do několika kategorií právě podle anatomicko-fyziologických dispozic. Záleží například na výkonnosti žaludku a žlučníku, dále je potřeba si dát pozor na nadměrný příjem bílkovin v případě problémů s játry, ledvinami či při zvýšené hladině kyseliny močové v krvi (onemocnění dna). Rozhodně Vám doporučuji zvýšit příjem tekutin (nejlépe čisté vody), jelikož konzumujete značné množství luštěnin. Doporučuji vybírat co nejvíce potravin ze sortimentu bio, obzvláště u masa a vajec. Uděláte tím hodně pro své zdraví a zabráníte konzumaci nevhodných reziduí (v biopotravinách se nevyskytují, jelikož jsou příšně kontrolovány). Sám autor to tak doporučuje (ten má trochu výhodu, jelikož v Americe mají lepší výběr, cenu a dostupnost biopotravin, ale i u nás to jde). Obecně nemám tedy velkých námitek, jen bych se přimlouvala za občasné zařazení komplexních sacharidů např. ve formě malé přílohy (rýže, brambory...), kousek celozrnného pečiva apod. A to i v běžných dnech (sám si vypozorujte, co a jak často Vám bude vyhovovat). A naopak, v den, kdy Ferris doporučuje vyloženě se přecpat, bych navrhovala zase tolik to nepřehánět. Je však pravda, že cyklování nižšího a vyššího příjmu energie vhodné je a napomáhá to snížení hmotnosti, jen bych si dala pozor na úplné extrémy. Stejně tak není zdravé hubnout 9 kg za měsíc (autor to slibuje) v závislosti na velikosti obezity nebo nadváhy stačí cca 3–4 kg / měsíc. Doporučuji přečíst v knize i informace o vhodných doplňcích stravy při tomto způsobu stravování a také kapitoly s minimalistickými pohybovými aktivitami – jsou velice povedené a autor poukazuje, že opravdu stačí cvičit relativně krátkou dobu, 3 x týdně. Je však potřeba provádět vhodná cvičení. Mohou se střídat luštěniny s celozrnnými obilninami (jídelníček by byl pestřejší) a celozrnných obilovin (nebo výrobků z nich), rýže natural, neloupané rýže) by mohl konzumovat trochu více. Bílý cukr, bílou mouku, bílou rýži lze vynechat, protože obsahují jen sacharidy. Obiloviny, luštěniny, sója, neloupaná rýže může úplně nahradit brambory. Jinak je to způsob stravy, který lze používat dlouhodobě, ale není vhodný pro toho, kdo se neobejde bez ovoce a brambor a také pro toho, kdo kvůli zdravotnímu omezení musí držet ještě nějakou jinou dietu, např. dietu šetřící. Přeji Vám hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová