Dotaz
Dobrý den, obracím se na vás, protože si už sama nevím rady.. Asi jako většina lidí, co vám píší mám problém s váhou a chtěla bych vědět, jak zhubnout. Během posledních čtyř let jsem nabrala 23 kg, což je při mé výšce 169 cm a váze 78 kg až příliš. Držím jednu dietu za druhou tak třeba dietu podle krevních skupin, mléčnou dietu, rozlišovací dietu, dělenou stravu, sacharidou dietu, i nízkosacharidovou dietu, zkoušela jsem i drastické diety, ale vše absolutně bez úspěchu. Zásadní problém mám asi s celkově špatnou životosprávou. Pracuji totiž v restauraci se 17–20 hodinovými směnami, které se střídají po týdnech. V práci většinou jen obědvám, sem tam něco uzobnu, ale rozhodně nikdy nesnídám, ani nevečeřím. Naopak doma, když mi nastane týden volna doháním spánek, vstávám většinou kolem 11–12. hodiny, místo oběda se tedy po ránu v klidu nasnídám, pokud je čas, odpoledne poobědvám a večer když přijedu domů, jdu vařit večeři, kterou většinou stihnu kolem deváté, desáté a přibližně do dvou hodin jsem každý den vzhůru, neboť jsem zvyklá z práce. Vzhledem k týdennímu deficitu času absolutně nestíhám zařizovat osobní věci, tudíž ve volnu jsem na roztrhání a na aktivity, jako třeba sport si najdu čas maximálně jednou za týden a to většinou jen čtvrthodinkový běh, který mě absolutně vysiluje... Poraďte mi prosím, jak se dostat z takto začarovaného kruhu, já už nevím, kudy kam... Za případnou pomoc předem velice děkuji. S pozdravem.
Jana, Uherské Hradiště
Odpověd
Vážená paní, nedoporučuji Vám držet drastické diety. Drastické diety vedou vždy k jo-jo efektu. Při správném hubnutí je třeba změnit nesprávné stravovací návyky a změnit celkovou životosprávu a to nejen po dobu snižování tělesné hmotnosti. Strava má být pravidelná, vyvážená, s dostatkem sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů, minerálů, vlákniny, jíst menší porce častěji. Ráno, než jdete do práce Vám doporučuji sníst malé množství potravin, které Vám dodají energii, např. banán nebo větší cereální tyčinku. Dietní oběd má tvořit hlavní část jídla, nepříliš tučnou polévku a hlavní jídlo. V redukční dietě se sice polévky nepodávají k hlavnímu jídlu, podávají s pouze jako samostatný pokrm, ale jelikož máte velmi dlouhé směny, vykonáváte při zaměstnání fyzickou práci a oběd je jak jsem pochopila, jedinou možností, kdy máte čas se během směny v klidu najíst, doporučuji Vám při směnách jíst k hlavnímu jídlu polévku. Ale i během dne je třeba jíst. Z tohoto důvodu Vám doporučuji mít během dne připravenou stravu, kterou lze během směny průběžně "uzobávat". Vhodný je chléb nebo celozrnné pečivo s libovým masem, ideální je kuřecí nebo krůtí maso nebo ryba, kvůli rychlejší přípravě se může jednat o dušenou šunku (vepřovou nebo drůbeží) nebo o tuňáka z konzervy, zeleninou a dresinkem, ve formě sendviče nakrájeného na drobné kousky, které lze uzobávat. K "uzobávání" jsou též vhodné cereální sušenky, ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, zakysané mléčné výrobky ve formě nápojů (jsou nejlépe při ruce), ale i např. ovocný tvaroh, žervé, sýry typu "Lučina". Je nutné nezapomínat během dne na pitný režim. Tekuté mléčné výrobky dodají tělu energii, ale neutiší žízeň. K utišení žízně jsou nejvhodnější tekutiny pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, ovocné hořké čaje, slabý černý a slabý zelený hořký čaj. Káva sice člověka vzpruží, povzbudí ho, ale dehydratuje organismus, proto je dobré vypít k 1 šálku kávy 1 sklenici vody. V době volna si lze dát po probuzení vydatnou snídani, např. pražené ovesné vločky, rozinky nebo sušené ovoce, oříšky, jogurt a sklenici pomerančového džusu nebo celozrnné pečivo. Ramu, sýr typu žervé nebo tvarohová pomazánka, tavený sýr nebo tvrdý sýr do 30 % tuku v sušině. Dušená šunka a k tomu ovoce nebo zelenina, hořký čaj nebo bílá káva. Ke svačině doporučuji ovoce. Odpolední oběd má tvořit hlavní jídlo a k němu ovoce nebo zelenina v různých formách. Máte-li ráda polévky, může být k obědu místo hlavního jídla polévka a chléb. Odpolední svačina má být lehká, např. ovocný tvaroh + celozrnné pečivo nebo jogurt a ovoce (zelenina) + celozrnné pečivo. K dietní večeři doporučuji pouze zeleninu nebo ovoce. Nejhorší pro redukci tělesné hmotnosti je jíst v pozdních večerních hodinách v případě, že ten den nepracujete dlouho do noci nebo do časných ranních hodin. Doporučuji vybírat potraviny s nižším obsahem tuků. Je třeba též nezapomínat na pitný režim. 1,5–2 l tekutin denně. V době Vašeho volna Vám doporučuji pobyt venku dle možností (rychlá chůze), organismus se musí dostatečně okysličit. Regenerace nedostatečně okysličeného organismu trvá déle. Též Vám doporučuji 1x týdně méně vysilující cvičení než jogging, např. aerobik nebo plavání. V případě Vašeho zájmu si lze objednat redukční jídelníčky s kódem REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 nebo REDUKCE-8. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz