Dotaz
Dobrý den jsem rok po porodu a mám nějaká kila navíc. Měřim 172 cm a váha je 87 kg. Nevím co s tím, žádné zdravotní potíže nemám. Mám jenom ráda sladké, to je moje slabina, ale jsem zase schopna zařadit i zeleninu chtěla bych zhubnout do léta, poradítě mi dietní plán pomocí kterého zhubnu do léta. Děkuji.
Šárka, Opava
Odpověd
Dobrý den, po vypočítání Vašeho BMI (body mass index) vyjde index 29, což značí nadváhu. Pokud již nekojíte, byla by pro Vás vhodná redukční dieta. Redukční dieta je upravený dietní plán (režim), při kterém jíte pravidelně, obsahuje pestré jídlo, vyvážený jídelníček s dostatkem živin, vitamínů, minerálů. Základem stravy je ovoce, zelenina, zeleninový salát, ovocný salát, obiloviny, celozrnné pečivo, celozrnný chléb, celozrnná mouka, mlýnské a pekárenské výrobky, celozrnné těstoviny, brambory, rýže natural, libové maso (kuřecí maso, králičí maso, krůtí maso, ryby sladkovodní i ryby mořské). Vhodné jsou nízkotučné mléčné výrobky, sýry do 30 % t. v s., kefírové mléko nízkotučné, podmáslí, acidoflní nápoje, nízkotučné jogurty, luštěniny, a jídla s vlákninou. Hlavní je dodržovat množství, kolik jídla zkonzumujete. Je dobré si určit dietní plán, podle kterého se budete stravovat. Dietní plán by měl spočívat v tom, že o jídle budete více přemýšlet, nakupovat potraviny tak, abyste je přizpůsobila na svůj dietní jídelníček a na svůj dietní plán tzn. strava má být rozdělena do pěti až šesti denních dávek, začněte snídaní, která bude obsahovat celozrnné pečivo 60 g, bílkovinnou potravinu 50 g (sýr, šunka, vejce, nízkotučná pomazánka a tak podobně). Pak následuje svačina v podobě ovoce nebo zeleniny. Dietní oběd má být bez polévky, teplý, masový nebo zeleninový s přílohou např. celozrnné těstoviny, rýže natural, rýže basmati, rýže neloupaná indiánská nebo rýže červená, brambory vařené, či jiná vhodná příloha. Vždy k obědu jezte zeleninu nebo zeleninový salát. Pak následuje svačina v podobě ovoce, zeleniny nebo mléčného výrobku a celozrnné pečivo (50-60 g). Dietní večeře v dietním plánu by měla být lehčí, může to být večeře teplá i studená. Poslední jídlo jezte cca dvě hodiny před ulehnutím. Ze svého jídelníčku vynechte sladkosti, cukrovinky, čokoládu, buchty, tučná masa, zabijačkové pokrmy, příliš kořeněná a slaná jídla, smažené pokrmy a jídla z rychlého občerstvení a tak dále. Nezapomínejte na pravidelný pitný režim. Hubnutí po porodu by mělo být doplněno vhodnými cviky. Důležité jsou cviky na břicho. Cviky na břicho byste měla provádět min. 10 minut za den a to tak, že ležíte na zádech na tvrdé podložce zvednete nohy, provádíte "jízdu na kole", "nůžky" nebo nohy jsou pokrčené, opřené o podložku a zvedáte hlavu, ramena a bedra. Cviky na břicho několikrát opakujte. Vhodné jsou také cviky na stehna. Na to jak zhubnout stehna existuje celá řada cviků viz cviky na stehna. V případě Vašeho zájmu si můžete objednat redukční jidelníček pod kódy REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7, REDUKCE-8. na stránce s jídelníčky. Přeji pevnou vůli při hubnutí po porodu a věřím že zhubnete do léta na původní váhu, kterou jste mívala dříve.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz