Dotaz
Dobrý den, chci Vás touto cestou požádat o diety na hubnutí. Jsem 178 cm vysoká a vážím 117 kg a je mi 22 let. Ráda bych shodila alespoň 20 kg. Nepotřebuji shodit na ideální váhu, ale těch 20 kg bych chtěla určitě dát postupně dolů dietním režimem. Už protože chci plánovat pomalu rodinu (až tak za 2 roky) a nechci mít tak hroznou obezitu, co mám. Začala jsem denně 30 minut jezdit na rotopedu a až bude přijatelnější počasí začnu opět chodit do přírody na procházky, které mám ráda (ale ne v blátivém počasí). Začala jsem si počítat kJ tak, abych neměla denní příjem vyšší než 7500kJ – aspoň tohle jsem našla na webu o hubnutí, že by se měl příjem pohybovat od 5500 do 7500 kJ. Dříve jsem totiž mívala příjem asi 12–14000 kJ denně. Teď se snažím jíst dietní jídla 4x až 5x denně a poslední jídlo 3 hodiny před spaním. Poradíte mi, prosím, nějaký dietní jídelníček a jakou dietu si mám objednat z Vaší nabídky? Nevím zda redukční dietu nebo nějakou jinou. Moc se mi líbí, že Vaše jídelníčky obsahují i recepty. Moc děkuji za radu. S pozdravem
Pavlina, Most
Odpověd
Dobrý den, při vypočítání body mass indexu BMI kalkulačkou vyšlo číslo 37, což značí obezitu. Správné a dlouhodobé dodržování redukční diety bude pro Vás nezbytné, i vzhledem k tomu, že plánujete rodinu a ze zdravotních důvodů. Základem redukční diety na hubnutí je jíst pravidelně, po malých dávkách pestrou stravu. Vyloučit příjem jednoduchých cukrů, sladkostí, cukrovinek, bonbonů, zákusků, čokolády, zmrzliny... Vyhýbat se jídlům z rychlého občerstvení (hranolky, hamburgery, smažená jídla, brambůrky atd). Jídlo by se mělo rozdělit do pěti až šesti denních dávek, jíst v klidu, v sedě, nejíst bezmyšlenkovitě u televize nebo za pochodu. Základ stravy by měla tvořit zelenina, ovoce, obiloviny, dietní druhy masa, nízkotučné mléčné výrobky, brambory, rýže natural, celozrnné těstoviny, celozrnné noky, vejce... Vhodné je zapisovat si, co jste snědla a na konci dne, týdne, měsíce vyhodnotíte sama nebo s odbornou pomocí, kde děláte ve stravování nejvíce chyb. Ze stravy úplně vylučte tučné pokrmy, zabijačkové produkty, tučné druhy masa, uzeniny, klobásy, smetanu, šlehačku, tučné druhy mléčných výrobků. Důležité však je, dietu dodržovat poctivě, dlouhodobě a nenechat se odradit při nějakém neúspěchu při hubnutí do plavek (např. kila půjdou dolů pomalu). K redukční dietě patří pohybová aktivita. Doporučuji denně 30 minut až hodinu pohybový program na výdej energie (jízda na kole, jízda na rotopedu, kolečkové brusle, plavání, rychlejší chůze a tak pod). K tomu je dobré přidat chůzi do schodů, která je velmi účinná nebo podle možností chodit pěšky místo využívání dopravního prostředku. Z našich jídelníčků můžete vyzkoušet jídelníčky s kódem REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 a REDUKCE-8. Jsou to týdenní rozpisy stravy + receptury pokrmů. U rozpisů jsou vypočítány kilodžauly, bílkoviny, tuky a sacharidy. Dietní jídelníčky obsahují cca 5500 až 7000 kJ a cca 40 g tuků. Objednávkový formulář pro jídelníčky najdete na našich webových stránkach. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz