Dotaz
Dobrý den. Je mi 14 let vážím 65-67 kg. Mám problém, mám velmi silné nohy... Skoro denně trénuji již 3 rok dělám atletiku. Mám spoustu spolužáků, kteří mi říkají jak jsem tlustá. Je mi to velmi nepříjemné. Potřebovala bych poradit jak nějak zhubnout. Příjdou Vánoce a s nimi i vánoční cukroví nemám v plánu se ním cpát. Do léta bych ráda zhubla do plavek se sportem ovocem či zeleninou problém nemám tak kde dělám chybu?? Často se, ale přejídám i když v poslední době ani to už ne. Ale váha ne a ne jít dolu. Děkuji za odpověď.
Lucka, Valašské Meziříčí
Odpověd
Vážená slečno, příčinou Vašich silných nohou může být dlouhodobý každodenní trénink atletiky. Při atletice se namáhají svaly na nohou a mohutní. Svaly zaberou sice méně místa než podkožní tuk, ale jsou těžké. Zhubnout svaly nelze. Mít svalnaté hýždě, nohy neznamená být tlustá, být tlustá znamená mít hodně podkožního tuku, který na rozdíl od svalů není pevný. Doporučuji Vám tvarování postavy, můžete si zajít např. do Holmes Place, kde Vám pomohou s tvarováním postavy, bližší informace na www.holmesplace.cz. Vůbec Vám nedoporučuji zhubnout do plavek a držet tak nějakou drastickou dietu, zničila byste si zdraví. Vaše strava má být pestrá. Vyvážená s dostatkem živin (sacharidů, tuků, bílkovin), vitamínů, minerálů, vlákniny. Nedostatek (konečný produkt štěpení sacharidů) je potravou pro mozek a svaly), anemii (nedostatek železa, zdrojem je hlavně maso, vaječný žloutek, tělo lépe využívá železo z živočišných zdrojů než z rostlinných), zhoršené regeneraci tkání (nedostatek bílkovin), poruchy menstruačního cyklu a hypovitaminóza vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K) a z toho vyplývající zdravotní problémy. Snídaně je start do nového dne, má být vydatná, např. pražené ovesné vločky s medem, rozinkami (ovocem) a bílým jogurtem + sklenice džusu (nepřislazovaného). K dopolední svačině je vhodné ovoce (jablko, banán, apod., lze k tomu mléčný výrobek s nižším obsahem tuků, např. jogurtový nápoj nebo mít ke svačině tvaroh s ovocem aj.), před tréninkem je vhodné dodat svalům i mozku energii (musli tyčinka, banán), ze sacharidových potravin, ze kterých se sacharidy pomalu uvolňují. Svačina po tréninku má dodat tělu látky potřebné pro regeneraci, energii i ztracené tekutiny, (bílkoviny, sacharidy), např. sklenice 100% džusu + celozrnné pečivo s krůtím (kuřecím) plátkem a zeleninou. Vhodná svačina je těstovinový salát s luštěninami, zeleninou, jogurtem nebo zakysanou smetanou s nižším obsahem tuků a libovým masem (např. kuřecím). Dietní večeře má být lehká, může být studená (např. celozrnné pečivo nebo chléb a zeleninový salát se sýrem nebo jogurtem), nebo teplá (např. pečená ryba se zeleninovým obložením, citronem a malým množstvím brambor opečených na malém množství oleje). Důležité je nezapomínat na pitný režim a uvědomit si, že tekutiny, které tělo vyloučí potem při tréninku je mu třeba dodat. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz