Dotaz
Dobrý den je mi 15 náct let a vážím něco kolem 90 kg mohli by ste mi pomoct jak zhubnout nebo aspoň neco schodit nějakou rychlou dietu ?? pomohou prášky na hubnutí ?? aby si mě lidé víc vážily předem díky za Odpověď.
Martina, Brno
Odpověd
Vážená slečno, rychlá dieta neexistuje. Základem redukční diety je omezení tuků, sacharidů, konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny (zelenina, ovoce, luštěniny). Cukr, med se nepoužívá, nahrazuje se nízkokalorickými náhradními sladidly (např. Aspartam, Acesulfam). Pokrmy nemají být příliš slané ani pikantní (povzbuzují chuť k jídlu). Strava má být pestrá, vyvážená (poměr bílkoviny: tuky: sacharidy = 20:30:50), pravidelná. Jídlo se rozděluje na menší porce, jí se častěji. Má se jíst v klidu, pomalu, řádně kousat. Nejíst při televizi nebo bezmyšlenkovitě. Doporučuji Vám zapisovat si, co jste snědla, kdy, jaký druh jídla, množství (zpočátku vážit, později stačí cca 2x měsíčně kontrolně zvážit) a příležitost (stres, nuda, televize, apod.). Při hubnutí je třeba se vyhýbat sladkostem a tučným jídlům (chipsům, hranolkům, křupkám (mají velké množství kalorií)), ale též jídlům z provazoven ryhlého občerstvení a fastfoodům, různých stánků (jsou velmi tučná) a též coca colle, která je rovněž velmi kalorická. Pokud přesto toužíte po rychlé dietě např. tak že nebudete skoro nic jíst, sice můžete zhubnout ale vaše tělo nebude mít dostatečný příjem výživných látek (bílkovin, tuků, sacharidů, minerálních látek a vitamínů) a navíc se při vysazení rychlé diety dostaví jojo efekt. Při hubnutí se konzumují pouze libová masa, uzeniny ne často, pouze dušená šunka, drůbeží šunka, ryby min. 1x týdně (i tučné - rybí tuk obsahuje důležité látky pro organismus), mléko a mléčné výrobky se konzumují pouze se sníženým obsahem tuku (sýry do 30% tuku v sušině). Z tuků doporučuji pouze kvalitní jednodruhové oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, apod.), rostlinné roztíratelné oleje (např. Flora, Rama), máslo. Doporučuji upřednostňovat celozrnnou mouku a výrobky z ní, rýži neloupanou (natural), pohanku, jáhly, špaldu, proso. Při hubnutí je jakákoliv rychlá dieta nebezpečná navíc přece by jste nechtěla mít převislé břicho vlivem diet rychlého hubnutí naopak hubnutí je dlouhodobá záležitos alespoň půl roku. Nejvhodnější přílohou jsou brambory v různých úpravách (kromě smažení, fritování), bramborová kaše. Vhodné přílohy: pohanka, luštěniny (hrachová kaše, čočka, cizrna, fazole), špalda, jáhly, proso, celozrnné těstoviny, noky z celozrnné mouky, neloupaná rýže. Důležité je nezapomínat na pohybový a pitný režim (1,5 - 2 l tekutin denně). Doporučuji cvičit min. 3x týdně 45 minut, a to hlavně cviky na stehna a břišní cviky (např. sklapovačky, "nůžky", "jízda na kole" dřepy, leh-sed) (zformuje se postava - břišní svaly se zpevní), na formování a tvarování postavy i zpevnění břišních svalů je dobré cvičení ve fitness centrech. Rovněž doporučuji denně minimálně 1 hodinu svižné chůze, výborná je chůze do schodů, do kopce, rovněž výborný je jogging, cyklistika, turistika, atletika nebo jiný sport dle Vašeho výběru (např. fotbal, volejbal, hokej, aj.). Nedoporučuji vám léky na hubnutí díky jejich vedlejším účinkům. Můžete si také objednat od nás jídelníček na hubnutí na stránce s jídelníčky. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz