Dotaz
Dobrý den, až teprve nyní se mi podařilo zkontaktovat naši lekářku a dietní sestru a ty nám daly tato doporučení: dcera by měla za den zkonzumovat (pouze): 1050–1200 kcal / den, 40–50 g bílkovin / den, 35–40 g tuky / den, 120 g sacharidy / den (10 výměnných jednotek). Výměnné jednotky: snídane 2 (24 g sacharidov), předsnídavka: 1 (12 g sacharidov), oběd: 3 (36 g sacharidov), svačina: 1 (12 g sacharidov), večeře: 3 (36 g sacharidov). O prázdninách se dcera stravuje doma. Od záři do června je dopoledne ve školce a tam mají svačinu i oběd. Pokud mi pošlete nejaké instrukce, tak bych případný jídelníček při cukrovce na 14 dni zaplatila předem převodem z účtu. Ďekuji za pomoc.
Lída, Rozvadov
Odpověd
Dobrý den, Vaše paní doktorka Vám předepsala 10 výměnných jednotek za den. V tomto případě bych Vám raději doporučovala, kdybyste si sehnala nebo stáhla z internetu tabulky výměnných hodntot a podle něj budete dceři upravovat dávky jídla za den. Více v tabulkách výměnných hodnot. Tabulky se skládají z obrázků potravin. Každá vyobrazená potravina v uvedeném množství obsahuje 12 g sacharidů (někde se dočtete, že je to 10 g sacharidů). Tak např. 2 polévkové lžíce vařené rýže obsahuje 12 g sacharidů, což je 1 výměnná jednotka; 4 polévkové lžíce vařených těstovin obsahuje 12 g sacharidů, což je 1 výměnná jednotka; 1 ks brambor o hmotnosti 70 g sacharidů obsahuje 12 g sachaidů, což je 1 výměnná jednotka; 2 polévkové vrchovaté lžíce obsahuje 12 g sacharidů, což je 1 výměnná jednotka a tak dále... Výměnné jednotky se týkají pouze sacharidových potravin – pečivo, mouka, přílohybrambory, rýže, těstoviny, knedlíky, noky, gnocchi, špagety, makaróny. Dále se to týká ovoce, luštěnin, některých mléčných výrobků, mléka. Vše je uvedeno v tabulkách. Maso, masové výrobky, vejce, zeleninu můžete dávat do jídelníčku bez počítání výměnných jednotek. Příklad jídelního lístku: snídane rohlík 20 g (1 jednotka), dia džem 25 g (1 jednotka). Svačina 100 g hruška (1 jednotka). Oběd: polévka drožďová – 5 g olej (nepočítáme – jsou to tuky), 10 g cibule (nepočítáme – obsahuje zanedbatelné množství sacharidů), 15 g droždí (nepočítáme – obsahuje zanedbatelné množství sacharidů), 15 g mouka na zahuštění polévky (1 jednotka). Vejce, špenát, brambory – 50 g vejce vařené natvrdo (nepočítáme – je to bílkovinná potravina), 5 g olej (nepočítáme – jsou to tuky), 10 g cibule (nepočítáme - obsahuje zanedbatelné množství sacharidů), 5 g česnek (nepočítáme – obsahuje zanedbatelné množství sacharidů), 150 g špenát mražený (nepočítáme - obsahuje zanedbatelné množství sacharidů), 20 – 30 ml mléko nebo smetana do špenátu (nepočítáme – je to malé množství), 15 g mouka na zahuštění špenátu (1 jednotka), 70 g brambory vařené (1 jednotka). Svačina: jogurt dia bez cukru 250 g (1 jednotka). Večeře: chléb bílý 50 g ( 2 jednotky), 5 g máslo (nepočítáme – jsou to tuky), 40 g sýr eidam (nepočítáme – je to bílkovinná potravina), 130 g pomeranč (1 jednotka). Celkové množství za den je 10 výměnných jednotek, což odpovídá 120 g sacharidů. Takovým způsobem můžete postupovat při sestavování jídelníčku pro dceru a obměňovat tak sortiment poživatin každý den podle toho, co má dcera ráda. I při tomto způsobu stravování může být strava pestrá a chutná. Ve školce by bylo dobré, kdybyste se dohodla, zda by pro dceru mohli připravovat přesně odvážené porce pečiva, příloh, ovoce, mléčných výrobků, podle toho, jak jim to zadáte Vy. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz