Dotaz
Dobrý den. Měřím 172 cm a vážím strašných 79 kg :( ... ve svých 17-ti letech! Necítím se ve svém těle dobře, takže jsem se rozhodla, že s tím budu konečně něco dělat !!! Chtěla bych zhubnout minimálně na 65 kg ... což by mi pomohlo hlavně v tom zvýšit si sebevědomí :) Poradíte mi jak zhubnout 5 kg co nejdřív nejlépe za týden a do půl roku dalších 5 až 10 kg ... ? Co dělat, jak jíst, co cvičit a další ... Byla bych ráda, kdyby se mi aspoň do půl roku podařilo aspoň těch 10 kg zhubnout. Děkuji předem za odpověď
Radka, Praha
Odpověd
Vážená slečno, Základem hubnutí (redukční diety) je omezení tuků, sacharidů, konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny (zelenina, ovoce, luštěniny). Cukr, med se nepoužívá, nahrazuje se nízkokalorickými náhradními sladidly (např. Aspartam, Acesulfam). Pokrmy nemají být příliš slané ani pikantní (povzbuzují chuť k jídlu). Strava má být pestrá, vyvážená (poměr bílkoviny: tuky: sacharidy = 20:30:50), pravidelná. Recept jak zhubnout 5 kg je v rozdělění jídel na menší porce, jí se častěji. Má se jíst v klidu, pomalu, řádně kousat. Nejíst při televizi nebo bezmyšlenkovitě. Doporučuji Vám zapisovat si, co jste snědla, kdy, jaký druh jídla, množství (zpočátku vážit, později stačí cca 2x měsíčně kontrolně zvážit) a příležitost (stres, nuda, televize, apod.). Pokud chce zhubnout konzumujte masa pouze libová, uzeniny ne často, pouze dušená šunka, drůbeží šunka, ryby min. 1x týdně ( i tučné - rybí tuk obsahuje důležité látky pro organismus), mléko a mléčné výrobky se konzumují pouze se sníženým obsahem tuku (sýry do 30% tuku v sušině). Z tuků doporučuji pouze kvalitní jednodruhové oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, apod.), rostlinné roztíratelné oleje (např. Flora, Rama), máslo. Doporučuji upřednostňovat u hubnutí celozrnnou mouku a výrobky z ní, rýži neloupanou (natural), pohanku (obsahuje rutin - pozitivně působí na cévy), jáhly, špaldu, proso. Rovněž doporučuji nekonzumovat sladká jídla, moučníky, sladkosti, chipsy, brambůrky, potraviny z provozoven rychlého občerstvení. Případnou chuť na sladké doporučuji uspokojit čerstvým ovocem, kompoty, pyré, kysely, ovocnými saláty. Na zhubnutí několika kg váhy jsou nejvhodnější přílohou brambory v různých úpravách (kromě smažení, fritování), bramborová kaše). Vhodné přílohy: pohanka, luštěniny (hrachová kaše, čočka, cizrna, fazole), špalda, jáhly, proso, celozrnné těstoviny, noky z celozrnné mouky, neloupaná rýže. Vhodné je omezit solení, kuchyňská sůl (chlorid sodný) obsahuje sodík, ten váže vodu v těle a tím ztěžuje hubnutí a redukci tělesné hmotnosti. Jeho antagonistou (protikladem - má opačné účinky) je draslík. Mezi bohaté zdroje draslíku patří banány a meruňky. Doporučuji všechny nápoje, ve kterých není obsažen cukr. Zhubnout pár kg se nedá bez pohybového a pitného režimu (1,5 - 2 l tekutin denně). Na hubnutí dieta samotná nestačí, doporučuji cvičit min. 3x týdně 45 minut, a to hlavně břišní cviky (např. sklapovačky, "nůžky", "jízda na kole" dřepy, leh-sed) (zformuje se postava - břišní svaly se zpevní), na formování postavy, cviky na stehna i zpevnění břišních svalů je dobré cvičení ve fitness centrech. Rovněž doporučuji denně minimálně 1 hodinu svižné chůze, výborná je chůze do schodů, do kopce, rovněž výborný je jogging, cyklistika, turistika. Příklad jídelníčku pokud se rozhodnete zhubnout např. 5 kg: Snídaně: Zelený čaj. Celozrnný dalamánek. Žervé. Rajče. Přesnídávka: Pomeranč. Oběd: Pečené kuře s česnekem a jablky. Brambory s celerovou natí. Jablečný kompot. Svačina: Ředkvičkový salát s nízkotučnou zakysanou smetanou. Večeře: Balkánský salát. Celozrnné pečivo. Nápoje: Zelený čaj, Auqa Linea. Můžete si také objednat od nás jídelníček na hubnutí na stránce s jídelníčky. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz