Dotaz
Dobrý den, je mi 15 let. Vážím 72 kg a jsem vysoká 180 cm. Chtěla bych zhubnout alespoň 7 kg ale nevím jak to udělat. Hlavně břicho a boky. Dříve jsem vážila 55 kg ale antikoncepcí a večerním přejídáním jsem nabrala 15 kg. Nevím jak se mám stravovat a jak často. Děkuji předem za odpověď.
Kačka, Praha
Odpověd
Vážená slečno, k vedlejším účinkům antikoncepce patří bohužel mimo jiné nárůst tělesné hmotnosti. Doporučuji Vám jíst vyváženou stravu, menší porce, ale častěji rozdělit jídlo do 5–6 denních porcí (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, dietní večeře, druhá večeře). Druhá večeře má za úkol zabránit večernímu přejídání k předcházení růstu břicha, nejlepší jak zhubnout břicho je tedy zařadit druhou večeři většinou postačí jakákoliv zelenina. Ráno, na začátku dne si můžete dopřát větší porci, než večer, protože snídaně je start do nového dne, snídaně Vám dodá energii pro začátek dne. Dostatek jídla během dne chrání před večerním přejídáním. Večerní přejídání je nejlepší způsob, jak zvýšit svoji tělesnou hmotnost, většinou se přibírá hlavně na problémových partiích, tj. na břiše, bocích, hýždích, stehnech. Nedoporučuji Vám držet žádné drastické diety na ploché břicho ale konzumovat vyváženou stravu s dostatkem živin (bílkovin, tuků, sacharidů), vitamínů, vlákniny a nezapomínat na dostatečný denní příjem tekutin (1,5 – 2 l tekutin denně). Hojná konzumace tekutin přispívá ke snížení tělesné hmotnosti a napomáhá hubnutí břicha. Nejvhodnější nápoje jsou pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, hořké ovocné čaje, hořký slabý černý čaj, hořký zelený čaj, bylinné čaje slouží k léčebným účelům, ne k utišení žízně. Vláknina je obsažena v luštěninách, ovoci i zelenině, je třeba konzumovat luštěniny min. 1x týdně, hojně konzumovat ovoce a zeleninu. Vybírat si méně tučná jídla, libová masa, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků. Doporučuji vynechat konzumaci sladkostí (chuť na sladké lze utišit ovocem (např. ovocnými saláty), různých zákusků, bonbónů, čokolád, jídel z fast foodů a provozoven rychlého občerstvení (např. smažený sýr s tatarskou omáčkou, hamburgry, hot dog, hranolky, apod.), chipsů, brambůrků, křupek, pop cornu a podobných mlsek. Je třeba se též vyhnout konzumaci slazených nápojů (např. slazených ovocných šťáv, sladkých limonád, nápojů typu coca-colla), sladkých čajů, kapučína, čokolády, apod. Při hubnutí břicha je třeba též nezapomínat na dostatek pravidelného pohybu, na tvarování postavy doporučuji provozovat nějaký sport dle Vašeho výběru, např. volejbal, aerobik, atletika, apod., též doporučuji co nejvíce chodit pěšky. V žádném případě Vám nedoporučuji držet drastické redukční diety, při nich dochází k jo-jo efektu (pracně snížená břišní hmotnost se brzy po přestání dodržování diety opět zvýší a to více než byla byla před dietou) a vlivem nedostatku živin později dojde ke zdravotním problémům. Příklad jídelníčku při vyvážené stravě. Snídaně: Celozrnný chléb 1 ks (60 g), tvarohová pomazánka s bylinkami (100 g), paprika 1 ks. Zelený hořký čaj. Svačina: Pomeranč 1 ks. Dietní oběd: Polévka: drůbeží vývar s rýží (1 naběračka). Pečené dietní kuře (1 stehno), brambory (200 g), rajský salát (250 g). Svačina: Actimel (1 ks). Dietní večeře: Jablečný salát se sýrem, 1 ks celozrnného pečiva, např dalamánek. Druhá večeře: Mrkev 1 ks. Nápoje: Zelený hořký čaj, Aquilla bez příchuti, Mattoni bez příchuti, hořký ovocný čaj. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz