Dotaz
Dobrý den, mám na Vás prosbu. Já jsem diabetička I. typu na inzulínové pumpě. Můj syn je zdravý, ale obézní. Má 13 let, měří 157 cm a váží 66 kg. Pohyb celkem má - 2x týdně 2 hodiny košíkovou a každodenní chůzi cca 7-8 km (do školy, kroužků a venčení psa). O víkendech kolo, lyže, turistika. Jídlo se snažíme držet pravidelně 5x denně, ale asi to neděláme dobře. Můžete mi poslat vzor jídelníčku nebo rozpis živin, které by měl mít chlapec v tomto věku? Děkuji
Lenka, Brno
Odpověd
Vážená paní, Váš syn má pouze mírnou nadváhu (BMI index=27, ideální tělesná hmotnost = 59 kg, skutečná tělesná hmotnost = 66 kg). Jelikož je ve věku, kdy roste a jeho organismus se vyvíjí, nedoporučuji redukční dietu. Pouze doporučuji, aby Váš syn vynechal potraviny, které mu kromě kalorií nic neposkytnou (které obsahují pouze tuk a cukr), to znamená potraviny ze stánků i různých provozoven rychlého občerstvení (KFC, MC Donalds, apod.), sladkosti (např. koblihy, zákusky), brambůrky, chipsy, různé přeslazené nápoje (např. Coca-cola), sladké limonády, přeslazené nápoje z automatu (např.capuccino). Věřím, že dbáte o zdravou stravu svého syna, ale nelze vyloučit možnost, že si výše uvedené "kalorické bomby" Váš syn dopřává za své kapesné, když je mimo domov. Ve škole bývá bufet i různé automaty, kde si lze koupit přeslazené nápoje i různé sladkosti (čokoládové tyčinky, sušenky s různou náplní, oplatky, apod.). Doporučuji pro Vašeho syna denní energetický příjem 8000 - 8500 kJ, příjem bílkovin = 85 - 90 g, tuků = 60 - 67 g, sacharidů = 235 - 250 g. Poměr živin bílkoviny:tuky:sacharidy = 20:30:50. Strava má být pestrá, mají v ní převažovat rostlinné tuky, ze sacharidů polysacharidy (obiloviny, pečivo, hlavně celozrnné, brambory). Doporučuji hojnou konzumaci ovoce a zeleniny (vláknina, vitamíny), strava by mohla být obohacena o různé oříšky, semínka, ale i méně používané obiloviny (jáhly, pohanka (obsahuje rutin, který má příznivý vliv na cévy)), konzumaci ryb minimálně 1 x týdně, luštěnin. Rovněž by se nemělo zapomínat na denní konzumaci mléčných výrobků nebo mléka a na dostatečný pitný režim (1,5 - 2 l tekutin denně). Z nápojů doporučuji různé neslazené čaje, minerální, stolní vody, které neobsahují cukr (jsou buď bez příchuti nebo obsahují náhradní nekalorické sladidlo (např. Aspartam)). Doporučuji konzumovat běžné porce stravy, jíst pomalu, v klidu, večer jíst nejpozději 2 hodiny před ulehnutím. V případě, že Váš syn bude mít v pozdních večerních hodinách hlad, doporučuji konzumaci syrové zeleniny (např. ředkev, paprika) nebo zeleninových salátů (bez cukru, jogurtu). Pohybový režim Vašeho syna je dostatečný. Uvádím vzorový jídelníček; Snídaně: Zelený čaj. Loupák (1 ks). Jablko (150 g). Přesnídávka: Celozrnný dalamánek (1 ks). Cizrnová lahůdka (vegetariánský výrobek na způsob paštiky, ale méně tučný). Okurka (150 g). Oběd: Špenátová polévka s bílkovou mlhovinou. Pečené kuře (250 g). Brambory s petrželkou (250 g). Salát z červené řepy (150 g). Svačina: Celozrnná bulka (1 ks) (nebo jiné celozrnné pečivo 1 ks.). Actimel (150 ml). Grapefruit (150g) Večeře: Zapečená rajčata s bazalkou plněná sýrem (150 g rajčat, 30 g 30% eidamu, 1 vejce, 4 g másla (vymazání), sůl, bazalka - seříznout vršky rajčat, vydlabat, dužninu rozšlehat s vejcem a kořením, posypat sýrem, péci ve vyhřáté troubě, k hotovým rajčatům servírovat 50 g ledového salátu) Nápoje: Zelený čaj, Aquilla bez příchuti. Celkem: energie = 8303 kJ bílkoviny = 86 g tuky = 60 g sacharidy = 245 g Přeji Vašemu synu radost z pohybu a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz