Dotaz
Dobrý den, mám problémy s cévama. Bolí mě kolena při mé výšce 180 cm a váze 120 kg. Také mám hypotyreozu. Jsu zatím bez léků. Léčím se na psychotické onemocnění a na tuto nemoc mám léky, které mě zvyšují chut k jídlu např. Valproát Chrono Sandoz. Potřebovala bych poradit jak zhubnout. Předem vám děkuji za odpověd. Hana 37 let
Hana, Chrudim
Odpověd
Dobrý den, po vypočítání Vašeho BMI kalkulačkou (body mass indexu) vyšlo číslo 37, což značí obezitu. Doporučuji dodržovat dietu redukční. Základem redukční diety je jíst pravidelně, často a v menších dávkách, rozhodně nemusíte trpět hladem. V dietě redukční se omezují tuky, sacharidy, konzumují se potraviny s vysokým obsahem vlákniny (zelenina, ovoce). Cukr, med se nepoužívá, nejlépe je, když si zvyknete na nesladkou chuť. Doporučuji nesladit kávu, čaj a pít neslazené vody. Pokrmy nemají být příliš slané ani pikantní (povzbuzují chuť k jídlu). Strava má být pestrá, vyvážená (poměr bílkoviny:tuky:sacharidy = 20:30:50), pravidelná. Má se jíst v klidu, pomalu a řádně kousat. Nejíst při televizi nebo bezmyšlenkovitě. Doporučuji Vám zapisovat si, co jste snědla, kdy, jaký druh jídla množství. Masa se konzumují pouze libová, uzeniny ne často, pouze dušená šunka, drůbeží šunka, ryby min. 1x týdně (i tučné – rybí tuk obsahuje důležité látky pro organismus), mléko a mléčné výrobky se konzumují pouze se sníženým obsahem tuku (sýry do 30 % tuku v sušině). Z tuků doporučuji pouze kvalitní jednodruhové oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, apod.), rostlinné roztíratelné oleje (např. Flora, Rama), máslo. Doporučuji upřednostňovat celozrnnou mouku a výrobky z ní, rýži neloupanou (natural), pohanku (obsahuje rutin - pozitivně působí na cévy), jáhly, špaldu, proso. Nejvhodnější přílohou jsou brambory v různých úpravách (kromě smažení). Vhodné pokrmy jsou pohanka, luštěniny (hrachová kaše, čočka, cizrna, fazole), špalda, jáhly, proso, celozrnné těstoviny, noky z celozrnné mouky, neloupaná rýže, bulgur, tarhoňa quinoa. V redukční dietě jsou osvědčeny náhražky masa (sójové maso, šmakoun, tofu, maso Robbi, tempeh). Doporučuji zpestřit dietní jídelníček malým množstvím semínek (např. lněná, slunečnicová, dýňová, sezamová, apod.) a ořechů, ale pouze v malém množství, obsahují hodně tuku. Důležité je nezapomínat na pohybový a pitný režim (1,5–2 l tekutin denně). Podle zdravotního stavu doporučuji cvičit např (jóga, strečing, kalanetika). Při onemocnění hypotyreoza dodržujte stravu bohatou na jód, (jód se nachází nejvíce v mořských řasách a mořských rybách). Mořské ryby doporučuji konzumovat 1x týdně. Doporučuje se omezit (nikoli vyloučit) potraviny, které obsahují látky, jež mohou narušovat produkci hormonů štítné žlázy, jako například: růžičková kapusta, brokolice, květák, kedlubny. Dneska jsme Vám odeslali jídelníčky na dietu redukční, tak jak jste si objednala. Jidelníčky na hypotyreózu nemáme sestaveny, ale doporučuji řídit se výše zmíněnými radami. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz