Dotaz
Dobrý den, mám problémy s váhou, při 162 cm vážím 73 kg, je mi 39 let. Ve 32 letech jsem prodělala rakovinu prsu, absolvovala operaci, chemoterapii, ozařování, brala jsem různé léky např. kortikoidy atd.. Poté jsem přibrala 15 kg během tří měsíců. Dostávala jsem 2 roky Zoladex pro blokaci funkce vaječníků, 5 let Tamoxifen. Nyní jsem měsíc po hysterektomii (bez vaječníků a dělohy) a beru Letrozol. Do onemocnění jsem byla vždy štíhlá – cca 55 kg, kromě krátké doby po porodu, kdy jsem po ukončení kojení opět zhubla na svojí váhu. Ráda bych zhubla alespoň 10 kg, abych se cítila lépe, ale mám obavy z nežádoucích účinků přípravků na hubnutí a nejsem si jistá, zda jsou v mém případě vůbec vhodné. Dalším problémem je chronická únava, kterou po léčbě neustále pociťuji a mám potřebu doplňovat energii jídlem. Prosím poraďte, zda bych mohla užívat nějaké přípravky na hubnutí, nebo jestli můžu držet nějakou konkrétní dietu pro snížení hmotnosti. Děkuji mockrát za odpověď.
Marta, Praha
Odpověd
Vážená paní, vzhledem k Vašemu zdravotnímu stavu Vám nedoporučuji redukční dietu. Vaše tělo je oslabené vlivem onemocnění a léčby, kterou jste prodělala a redukční dieta by ho oslabila ještě víc a mohly by nastat zdravotní komplikace. Doporučuji Vám racionální stravu. Jídlo je rozděleno do několika menších denních porcí. Více informací najdete na našich webových stránkách. Rovněž je vhodné omezit nebo vyřadit potraviny, které Vašemu tělu dodají pouze energii, ale nic víc. Jedná se o bílý řepný cukr, bílou pšeničnou mouku a výrobky z ní (např. bílé pečivo), bílou loupanou rýži, slazené limonády, sušenky, sladkosti, chipsy, brambůrky, apod.. Vaše tělo sice potřebuje dostatek sacharidů i tuků, ale kromě toho potřebuje též vitamíny, minerály a další ochranné látky, které posílí Váš imunitní systém. Doporučuji používat místo bílého řepného cukru med, Stévii (přírodní sladidlo), sladit lze i velmi sladkým ovocem (např. hroznové víno, švestky, hrušky). Bílou pšeničnou mouku lze nahradit celozrnnou moukou a výrobky z ní (např. celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny). Vhodné jsou též celozrnné obiloviny, neloupaná rýže (natural), ale i méně známé obiloviny, např. proso, špalda, jáhly, kroupy, pohanka, sója, i luštěniny. Ovoce je nejen zdrojem sacharidů, ale i vlákniny, vitamínů a minerálů. Zdrojem tuků jsou ryby, libové maso, mléčné výrobky s nižším množstvím tuků, máslo, rostlinné oleje, oříšky, semínka. Vaše tělo potřebuje dostatek kvalitních živin – bílkovin, sacharidů, tuků. Z tohoto důvodu Vám doporučuji konzumaci bílých jogurtů, dražších ovocných jogurtů a dalších zakysaných mléčných výrobků, ty obsahují též živé prospěšné bakterie, které jsou vhodné nejen pro správnou funkci tlustého střeva, ale mají příznivý vliv i na imunitu. Levné ovocné jogurty obsahují nadbytek sacharidů a mizivé množství živých prospěšných bakterií, vitamínů a dalších látek. Je dobré omezit též stravu s konzervačními a různými přídavnými chemickými látkami, ty jsou obsaženy např. v trvanlivých potravinách, uzeninách, konzervovaných a instantních výrobcích. Omezení konzumace chemických látek šetří Vaše tělo – tělo je přizpůsobeno pro trávení a zpracování přírodních látek, chemické látky jsou mu cizí, proto musí na jejich trávení a zpracování vynakládat větší námahu. Doporučuji Vám též konzumaci potravin z prodejen zdravé výživy. A také je třeba nezapomínat na dostatek vhodných tekutin, které zavodňují tělo (pramenitá voda, pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, neslazené čaje (kromě koncentrovaného (silného) černého, zeleného, bílého čaje – tyto koncentrované čaje lze pít, ale je třeba o to více přijmout tekutin, koncentrované čaje dehydratují (odvodňují) tělo). A také Vám doporučuji dostatek pravidelného pohybu dle Vašeho zdravotního stavu a Vašich možností, nejlepší je rychlá chůze. V žádném případě Vám nedoporučuji experimentovat s různými redukčními dietami a alternativními způsoby stravování, ani užívat nějaké přípravky na hubnutí. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz