Dotaz
Vážená paní doktorko, můj osmdesátiletý tatínek má dodržovat dietu - kyselinu močovou. Dostal od lékaře naprosto "úžasný prospekt", který raději nechám bez komentáře (mezi doporučené potraviny patří dorty, hned vedle jsou uvedeny dorty jako nedoporučené...). Na internetu jsem si našla vaše otázky a odpovědi, ale budete se asi smát - šla mi vytisknout jen první stránka. Po druhé se mi to nepodařilo vůbec najít. Prosím pěkně, mohli byste mi na tuto mou adresu napsat, jaké množství jednotek purinůrýže, tvarůžky a sýr cottage? Moc děkuji, přeji pěkný den.
Milena, Zlín
Odpověd
Dobrý den, tatínek by měl dodržovat dietu při dně, což znamená, měl by omezovat nebo úpně vynechávat ze stravy potraviny, které obsahují zvýšené množství purinových látek. Mezi potraviny, kde je zvýšené množství purinových látek patří vnitřnosti, mladá drůbež, uzeniny, šťávy a extrakty z masa, silné masové vývary. Také jsou to mořské ryby, hlavně sardinky. Z rostlinných produktů by se měl u diety dna vyvarovat luštěnině hrachu, čočce, fazolím, ze zeleniny by měl vyloučit špenát, chřest, zelený hrášek, z ovoce fíky. U dny je nevhodná čokoláda, silné kakao, silný černý čaj a káva. Z koření dieta vylučuje pepř, papriku, nové koření, tymián, muškátový květ, muškátový oříšek, bobkový list, zázvor. Není vhodný alkohol u diety dna, avšak maximální tolerovaná dávka je 30 g čistého alkoholu, což je cca 3 dcl vína nebo jedno velké a jedno malé pivo za den. Velice důležité je jíst pravidelně, rozložit si stravu do pěti denních dávek, hladovění je u této diety nežádoucí, neboť nepříznivě ovlivňuje metabolismus kyseliny močové v těle. Co se týká konkrétně Vašeho dotazu rýže a sýr cottage obsahují malé množství purinových látek (max. do 10 mg na 100 g potraviny, v literatuře se údaje o množství purinů hodně rozcházejí). Tyto potraviny můžete u diety dna jíst běžně, stejně tak brambory, těstoviny, obiloviny, pečivo, mléko, mléčné výrobky, vejce, sýry. Sýry však vybírejte jen jemné přírodní, tvarohové, málo slané, nekořeněné. Tvarůžky jsou u nemoci dna nevhodné z důvodů velkého množství soli. Pokud budete mít zájem, můžete si objednat jídelníčky při dně. Jídelníčky mají kód DNA-1 a DNA-2.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz