Dotaz
Dobrý den, ráda bych Vás požádala o dietu, radu o hubnutí... Po dvou těhotenstvích jsem skončila s otřesnou váhou 96 kg a BMI 31, což mě děsí... S dietou jsem čekala, až přestanu kojit a ta chvíle nastala před pěti týdny. Změnila jsem jídelníček, vyřadila úplně sladkosti, cukr, přílohy a obecně pečivo. Jím ve velmi malých dávkách příklad: snídaně: 1 kneckerbrot, plátek sýra, rajče, svačina: půl jablka; oběd: maso se zeleninou; svačina: bílý jogurt, večeře 1 kneckerbrot, plátek šunky a rajče či okurek a večer sklenku mlíka či kefíru... Můj jídelníček na hubnutí mi vyhovuje, cítím se dobře, plná energie, hlady netrpím. Pravidelně ob den jezdím na kole 16 km okruh a jinak denně chodím na procházky s kočárem... Fakt totální změna mého dosavadního jídelníčku a snad i životního stylu... Jedinné co mě mrzí, že váha nejde dolů... Obdobnou dietu jsem držela mezi těhotenstvýma a váha letěla dolů co týden o 2 kg a bylo to super... teď mám pocit, že jím stejně a hýbu se podstatně více a nehubnu... Neumím si to vysvětlit a jedinné možné vysvětlení vidím v nitroděložním tělísku "Mirena", které jsem si v prosinci loňského roku nechala zavést... Poraďte mi, máte-li jak? Všude čtu špatné a dobré zkušenosti s prášky na hubnutí na předpis, vždy jsem to odsuzovala a nechtěla, teď už se mi hlavou taky honí... Víte, je to zklamání - vím, že teoreticky i prakticky dělám co můžu a jak nejlépe můžu a výsledek nikde. Na začátku diety jsem 2 kg schodila a teď už 3 týdny stojím s váhou a nevím kde je problém. Za každou radu budu vděčná! Děkuju
Kateřina, Hustopeče
Odpověd
Vážená paní, mezi vedlejší účinky antikoncepce Mirena patří zvyšování tělesné hmotnosti. Z tohoto důvodu Vám doporučuji konzultaci s gynekologem. Co se týká pohybového režimu, doporučuji pohybovou aktivitu, která formuje postavu (např. aerobik, plavání, turistika, rychlá chůze). Cyklistika je sice u hubnutí vhodná, ale ne jako hlavní pohybová aktivita. Při cyklistice jsou hodně zatěžovány svaly dolních končetin a hýžďové svaly, výsledkem jsou silnější nohy a větší hýždě (dochází k nárůstu svalové hmoty na svalech dolních končetin a hýžďových svalech). Váš energetický příjem u je velmi nízký, tuto přísnou redukční dietu nelze držet dlouhodobě. Zatím se sice cítíte plná energie, ale později dojde vlivem nedostatku živin (sacharidů, bílkovin, tuků), vitamínů, minerálů ke zdravotním problémům, mezi ně patří i únava. Je výborné, že jste vynechala sladkosti, cukr i tučná jídla. Sacharidy jsou nutné (jsou okamžitým zdrojem energie, jsou potravou pro mozek i svaly) Z tohoto důvodu Vám doporučuji konzumovat polysacharidy v podobě obilovin a výrobků z nich (celozrnných) (obsahují vitamíny skupiny B), brambor, luštěnin (obsahují též vlákninu). Rovněž Vám doporučuji konzumovat hodně zeleniny i ovoce (zdroj vitamínů, minerálů, vlákniny). Rovněž doporučuji konzumaci nízkotučného mléka a mléčných výrobků (jsou výborným zdrojem vápníku - nedostatek tohoto minerálu se projeví později zejména u žen vznikem osteoporózy (řídnutí kostí). Jedná se o bolestivé onemocnění, které je provázené častými zlomeninami)), ale i vajec a ryb (minimálně 1x týdně - rybí tuk má pozitivní vliv na organismus). Budete-li chtít konzumovat maso, doporučuji pouze libové maso a to jen v malých porcích, i libové maso obsahuje tuk. Maso lze nahradit různými méněkalorickými náhradami - např. šmakounem "masem" robi, klaso, sójovým masem, tofu. Váš jídelníček může být zpestřen bylinkami, kořením. Jako prevenci proti zpomalování metabolismu (kdy si organismus zvykne na určitý nízký příjem energie a hmotnost nejde dolů) slouží odlehčovací ovocnozeleninový den. To znamená po celý den konzumaci pouze ovoce a zeleniny, syrové, dušené, vařené. Kromě ovoce a zeleniny lze použít sůl, zelené natě, šťávu z citronů, limetek, pomerančů. Tento odlehčovací den doporučuji 1x týdně, vícekrát ne, Váš organismus by strádal nedostatkem živin. Příklad jídelníčku na odlehčovací den; Snídaně: Ovocný salát (ananas, kiwi, jahody). Přesnídávka: banán. Oběd: Vařený květák sypaný zelenou petrželkou. Svačina: Jablko. Večeře: Dušená mrkev s hráškem. Nápoje: Zelený čaj, Aqualinea bez příchuti. Vhodné nápoje jsou neslazené nápoje, hořké čaje, stolní a minerální vody bez příchuti, pramenitá pitná voda. Dáte-li si černou kávu, doporučuji na 1 šálek kávy vypít 1 sklenici vody (prevence dehydratace, kterou působí černá káva). Vhodné jsou též i hořké kávovinové nápoje. Léky a prášky na hubnutí (antiobezitika) jsou až posledním řešením, když všechny možnosti selhaly. Ve Vašem případě bych je nedoporučovala, Doporučuji konzultace s gynekologem na téma diskuze hubnutí ohledně antikoncepce Mirena (neměla byste mít antikoncepci, mezi jejíž vedlejší účinky patří nárůst tělesné hmotnosti). Když byste se rozhodla pro antiobezitika, nedoporučuji Vám v žádném případě drahé přípravky na hubnutí, ale léky na lékařský předpis, jsou účinnější i levnější. Děkuji za váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz