Dotaz
Dobrý den, při pravidelnám laboratorním vyšetření krve, na které mě posílá lékař imunolog, byla zjištěna vyšší hladina kyseliny močové v krvi hodnota 392. Diagnoza na kterou se léčím je D890/J301. Protože od svého lékaře jsem obdržela jen velmi neurčitou radu, obracím se na Vás s prosbou čím bych z hlediska diety mohla zjištěný stav zlepšit. Jde mi o to, co jíst a čeho se naopak vyvarovat. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem.
Dagmar, Beroun
Odpověd
Dobrý den. Uvádí se, že normální hladina kyseliny močové v krvi by měla být následovná, muži: 15–110 let 220–420 (μ mol/l) a ženy: 15–110 let 140–340 (μ mol/l). V dietě bezpurinové (dieta při dně) omezte nebo úplně vylučujte ze stravy vnitřnosti, mladou drůbež, uzeniny, masové extrakty, silné masové vývary a šťávy. Vylučujte ze stravy mořské ryby, sardinky, slanečky, kaviár, sardelky atp. Z rostlinných poživatin úplně omezte luštěniny hrách, čočku, fazole, špenát, chřest, zelený hrášek, fíky. Nevhodná je také káva, kakao, čokoláda, silný černý čaj a alkohol. Omezte koření jako je pepř, paprika, nové koření, tymián, muškátový květ, muškátový oříšek, bobkový list a zázvor. Potraviny jako mléko, mléčné výrobky, jogurty, kefír, sýry, tvaroh, obiloviny, mlýnské a pekárenské výrobky, pečivo, přílohy (brambory, rýže, těstoviny, knedlíky) u této diety můžete jíst. Ovoce a zeleninu jíst můžete normálně (kromě zakázaných druhů viz výše). V dietě omezte sůl, zbytečně pokrmy nepřekořeňujte, nepřesolujte. Dodržujte pravidelný pitný režim, což je 1,5 litrů tekutin denně (ovocné čaje, ředěné ovocné džusy, pitná voda z vodovodu, minerální vody – nutno střídat). Můžete vyzkoušet naše jídelníčky s kódy DNA-1 a DNA-2. Jídelníčky jsou vhodné pro pacienty s vyšší hladinou kyseliny močové a pro pacienty s dnou s mírnějším průběhem. Jsou v něm uvedena 2 x týdně masová jídla (maso v poloviční dávce). S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz